• درباره ما
  • تماس با ما
یکشنبه, آبان ۴, ۱۴۰۴
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

۱۳ مهر ۱۴۰۰
in اجتماعی, یادداشت
0
بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

گیلان صدر: اگر بپذیریم آموزش به عنوان یکی از مهمترین «مساله» های زندگی مردمان مطرح است آنگاه می توان در تعریف و تبیین این مسأله تعمق نمود. اما ابتدا باید بتوان به برجسته سازی وجوه مسأله پرداخت و آن را از «شر طبیعی شدن وخامت» نجات داد. شری که عموما دامن‌گیر «امر مکرر» می شود. در این راستا می توان حداقل به چهار نکته نظر داشت:

۱. نهاد؛

آموزش در زبان جامعه‌شناسانه اش به عنوان «نهاد» مطرح است. نهادها، سازوکارهای نظم اجتماعی هستند که رفتار گروه های انسانی را در چارچوبی مشخص راهبری می نمایند. اینگونه در متن اجتماعات بشری، نهاد آموزش همواره حاضر بوده است تا اعضای جامعه را برای زیستنی متناسب با آنچه «مطلوب و هنجارین» می داند، اماده نماید. عمده ترین سازمانی که جهان مدرن برای این امر تدارک دیده «مدرسه» است. مدرسه پس از خانواده‌ -بطور کلاسیک- مهمترین نهاد آموزش بشر برای زندگی اجتماعی‌‌ است. اهمیت نهاد مذکور در همین نکته نهفته است که اعضای جامعه متناسب با کیفیت آموزشی که دریافت می کنند به کنش اجتماعی‌‌ خواهند پرداخت. آنها «پیشبران» حرکت جامعه خواهند بود. شتاب رشد اجتماعی جوامع تا حد زیادی در گرو این پیشبران است که سبب ساز پیشرفت یا عقب افتادگی یک ملت در قیاس سایر ملل می گردد.

۲. امر نمادین؛

ژاک لکان با یاری جستن از دیالکتیک هگل و زبان شناسی سوسور به بازتعریفی از روانکاوی فرویدی دست زد که ابعاد اجتماعی مهمی دارد. او از سه نظم بنیادین نام برده است شامل امر خیالی، امر نمادین و امر واقعی. دومین نظم مذکور در اینجا مدنظر است.

امر نمادین شامل تمام چیزهایی که ما معمولاً واقعیت می نامیم. از زبان و قانون تا ساختارهای اجتماعی. آنچه امر نمادین را برپا می کند زنجیره دلالت های زبانی ست. این زنجیره بر وجوه دال و مدلول زبانی قرار دارد. زبان که سرشار از نشانه‌هاست. این نشانه‌ها پیوستار هستند یعنی نظامی رابطه ای یا تفاوتی را نشان می دهند. به زبان ساده در این نظام همه تفاسیر نشانه‌ شناختی به هم پیوسته است فلذا نمی توان هیچ نشانه ای را فارغ از نشانه ای دیگر تفسیر نمود. آموزش به مثابه نهاد، شبکه ای سراسری است که امر نمادین را در ذهن مخاطب تدوین می نماید.

۳. تطبیق بیرونی؛

مدرسه چنان زادگاه امر نمادین است. مفاهیم در نشانه‌های خاصی تعریف شده و آموخته می شود. ارزش گذاری اجتماعی در این فرایند تحقق میابد. کودک می‌آموزد که هدف های مشروع کدام است. کدام مسیرها تحسین می شود و کدام توبیخ. زیستن از چه دالان هایی به امر «رستگاری/دلپذیری» می انجامد. درواقع فضیلت ها و رذیلت ها برای او در این مکان و زمان معنا میابند. این معنایابی با جستجوی مابه ازا های بیرونی همراه است. آموزش گیرنده به محیط نگاه می کند تا امر نمادین را بیابد. مثال های پیرامونی برای او حکم تثبیت گری را دارد تا آموخته ها را جایابی کند. ارزش های نمادین را تشخیص دهد و ارزیابی نماید. سیستم های آموزشی کامیاب همان هایی هستند که در تطبیق امر نمادین با مثال‌های محیطی موفق باشند. در این سیستم ها دانش آموز یا دانشجو در انطباق امر نمادینی که آموخته با وقایع روزمره و رویدادهای جاری اجتماعش موفق خواهد بود.

۴. مخدوش شدن امر نمادین در نهاد آموزش ایران؛

با توجه به آنچه گفته شد می توان در چیستی امر نمادین در نهاد آموزش ایران سخن گفت. اینکه مدرسه چه مفاهیمی را برساخت می کند و نشانه های نهادینه شده در ذهن دانش پذیر چیست. چالش عمده در اینجا ایجاد می گردد که دانش پذیر در تطبیق این نشانه ها با مثال های پیرامونی دچار تشتت است. «آموزگار» برجسته ترین امر نمادین در این دستگاه است. او مرجع و الگوی نظر و عمل است. فلذا جایگاه و اثر گذاری اش در ذهن کودک و نوجوان بالاست. به نظر می رسد جایگاه معلم ایرانی در سال‌های اخیر تنزل یافته است. این تنزل در دو حوزه طبقاتی و اجتماعی رخ داده.

حقوق دریافتی معلمان در نسبت استانداردهای معیشتی، در حداقل قرار دارد. مطالبات برحق آن ها در بهبود بنیادین دستمزد -که در قالب طرح «رتبه بندی» و دریافت معادل ۸۰٪ اعضای هیأت علمی تدوین شده- پس از سالها هنوز محقق نشده است. این امر تنزل طبقاتی و معیشتی برای معلم ایجاد نموده است.
همزمان می توان از تنزل جایگاه اجتماعی او نیز سخن گفت. این تنزل در نگاه دانش آموزان به شغل معلمی نمود دارد. نفوذ ارتباطی معلم در مناسبات قدرت و ساختار «کم عمق» است. او در قیاس با اقشار دیگر همچون اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، تاجران، مدیران اجرایی و حتی کارمندان سایر دستگاه ها … دارای «قدرت نفوذ» کمتری است.
فکت هایی چند از خودکشی معلمان به دلیل تضییقات مالی و اجتماعی‌‌ موید این مطلب و شدت بحران است. بحرانی که در مقامی فراتر از مولفه طبقه و شانیت، بحران در امر نمادین است.

مولفه های تشکیل دهنده این بحران متکثر است و ذهن دانش آموز را با ناهماهنگی هایی در ارزشها، هنجارها، آرزوها، اعتمادها و نهایتا امید اجتماعی مواجه می سازد. آنجا که فضیلت آموخته شده در مدرسه را کمتر در ساختار عملا موجود میابد. راستگویی، وفاداری، مهربانی، ادب، شجاعت، عدالت، توسعه، آزادی، ارزش دانش، انسجام جمعی، همدلی و غیره نمونه هایی از امر نمادین هستند که در استراتژی نهاد آموزش ایران، تعلیم داده می شوند. اینگونه می توان به وسعت مسأله ای اشاره داشت که بحران امر نمادین نامیده می شود.

در یک جمع بندی بایستی تذکر داد که هرگونه استراتژی توسعه ملی بر شروطی استوار است که خروج از این بحران را مدنظر قرار دهد.

عباس (حنیف) نعیمی جورشری /جامعه شناس

Tags: بحران امر نمادیندکتر عباس نعیمی جورشریگیلان صدرنهاد اموزش

نوشته مشابه

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

by shahed
۳ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: رشت این روزها به جای بوی توسعه، بوی معامله می‌دهد. شهری که باید از خاک بلند می‌شد، دوباره در گرد و غبار روابط شخصی و منافع پشت‌پرده دفن شده است. در تازه‌ترین انتصاب بحث‌برانگیز، مجید رضایی — همان فردی که دو سال بدون تأیید صلاحیت رسمی در...

چهرهٔ ظاهراً ارزشی، تهدیدِ واقعی!

چهرهٔ ظاهراً ارزشی، تهدیدِ واقعی!

by shahed
۲۶ مهر ۱۴۰۴
0

رفتارهای خارج از چارچوب اخلاقی و بی‌عملی حراست با وجود مستندات قطعی، حضور این فرد در مسئولیت فرهنگی را به خطر تبدیل کرده است. اختصاصی/ گیلان صدر: فردی که روزگاری در بخش گزینش یکی از نهادها بود و حالا مسئول فرهنگی است، هر روز با چهره‌ای ظاهراً ارزشی جلوی چشم...

گیلان، صدرنشین فساد؛ بازرسی سرگرم گزارش‌ سازی

گیلان، صدرنشین فساد؛ بازرسی سرگرم گزارش‌ سازی

by shahed
۲۵ مهر ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: گیلان، استانی که در صدر فهرست فساد اداری قرار دارد، همیشه پر از عدد و آمارهای پرطمطراق بوده است؛ عددهایی که به‌جای امید، فقط سؤال تولید می‌کنند. کنار گیلان، زنجان و خراسان رضوی هم از نظر تعداد گزارش‌های فساد جزو بالاترین‌ها هستند، اما تفاوت در نتیجه‌هاست، نه...

گام اول شهر هوشمند رشت؟ پلاک‌کوچی!

گام اول شهر هوشمند رشت؟ پلاک‌کوچی!

by shahed
۲۳ مهر ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر/ مهتا صدری: رحیم شوقی دیروز در خانه‌ی میرزا کوچک‌خان جنگلی ایستاد و با افتخار گفت: «نخستین گام تحقق شهر هوشمند رشت برداشته شد» — چون یک پلاک و کدپستی جدید روی دیوار نصب شده! بله! درست خواندید! در شهری که حتی اینترنت درست و حسابی وجود ندارد،...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

چهرهٔ ظاهراً ارزشی، تهدیدِ واقعی!

گیلان، صدرنشین فساد؛ بازرسی سرگرم گزارش‌ سازی

گام اول شهر هوشمند رشت؟ پلاک‌کوچی!

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

«یُفسِدون فی الأرض…» و ما هنوز از خود می‌پرسیم: چه شد که امنیت، به ابزار تهدید و کنترل بدل شد؟

برگزاری رویداد هنری با موضوع پسماند توسط شهرداری لاهیجان

تحقیق و تفحصی که گم شد؛ موکب خدام‌العتره و سکوت مدیریت شهری

اخبار پربازدید

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

۸ مهر ۱۴۰۴
شش سال سکوت مدعی‌العموم؛ رودخانه‌ها، تالاب و سراوان همچنان قربانی

شش سال سکوت مدعی‌العموم؛ رودخانه‌ها، تالاب و سراوان همچنان قربانی

۶ مهر ۱۴۰۴
سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و  نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

۲۱ مهر ۱۴۰۴
صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

۲۷ مهر ۱۴۰۴
ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

۲۷ مهر ۱۴۰۴
ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۲۹ مهر ۱۴۰۴

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1792 shares
    Share 717 Tweet 448
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1659 shares
    Share 664 Tweet 415
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1419 shares
    Share 568 Tweet 355
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1288 shares
    Share 515 Tweet 322
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1263 shares
    Share 505 Tweet 316

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In