اختصاصی/گیلان صدر، مهتا صدری: میزان پرداختن به یک خبر، معیارهای تعریف شده ای دارد .ارزش های خبری، معیارهایی برای سنجش میزان اهمیت یک خبر هستند.معیارهایی که موجب تعجب از واکنش رسانه ها به گزارش تهیه شده توسط صدا و سیما در خصوص تاکسی سواری شهردار رشت شده است.
صدا و سیمای گیلان به کلیشه ای ترین شکل ممکن و طبق روال گزارشاتش در همه جای کشور، اقدام به تهیه یک گزارش میکند اما واکنش های صورت گرفته در این خصوص که میتوانست جنبه ی انتقادی، مشوقانه و یاری دهنده داشته باشد، با جهت دهی جریانی خاص به ابزاری برای عقده گشایی و هتک حرمت شهرداری تبدیل شد که در ابتدای کار خود تحت فشارهای زیادی قرار دارد.
به نظر میرسد شیطنت در نحوه تدوین این فیلم در جهت شادمانی عده ای انجام شده که روزهاست به دنبال تخریب شهردار رشت هستند و انگیزه های این افراد نیز بر هیچ کس پوشیده نیست اما آیا برفرض، تبلیغی بودن این فیلم از سوی شهرداری که با توجه به جایگاه حقوقی اش طبیعتا میبایست اصلی ترین مشوق مردم برای استفاده از ناوگان عمومی شهر باشد، چه مشکلی ایجاد کرده و اشکال این ماجرا در چه بوده است؟ نقش آفرینی در یک فیلم تبلیغاتی در جهت مثبت چه تاثیر سویی در زندگی مردمان این شهر دارد و آیا رسانه ها دغدغه و چالشی مهم تر از این موضوع پیش پا افتاده ندارند؟
چه کسی ست که نداند یکایک ورزشکاران و افراد مشهوری که در بیلبوردهای تبلیغاتی مشوق استفاده از شامپو، اسپری، نوشیدنی و …هستند روزی در مقابل دوربینی نشسته و سناریویی تعریف شده برای اجرا داشته اند؟ سلبریتی هایی که چه بسا حتی در تمام طول عمر خود از محصول مورد تبلیغ خود استفاده نکرده اند. در نهایت، چه کسی ست که با این قبیل گزارش های صدا و سیما آشنا نبوده و این مورد را موضوعی عجیب بداند؟
پرداختن به حواشی همچون مطالعه با عینک دودی شهردار، چگونه تبدیل به موضوع داغ رسانه ها و مردم شد، در حالیکه برای یکایک ما بارها اتفاق افتاده است که با عینک دودی اقدام به تورق و مطالعه سطحی کتابی کرده باشیم؟ این موضوعات خود شائبه ی سناریوی پشت پرده این جنجال را تقویت میکند.اما ایجاد این جنجال به نفع چه کسانی بود؟
فارغ از اظهار نظر افرادی که نظر شخصی خود را نوشته و بیان نموده اند و از پشت پرده این جریان و علت گستردگی این واکنش ها که این شهر را بار دیگر در سطح کشور مضحکه خاص و عام کرد ، بی اطلاعند و طبعا نمیتوان آنها را دخیل در این بازی مضحک دانست، بحث رسانه هایی که هیجان زده به جای ابراز عکس العمل صحیح، شخصیت شهردار رشت را نشانه گرفتند، موضوعی ست که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.
بررسی فضا سازی هایی که گویا عادت برخی رسانه ها شده است، نشان میدهد به نوعی دیگر در هر برهه ای این قبیل جنجالها اتفاق افتاده و اهداف از پیش تعیین شده ای دارد. شاید پیگیری انگیزه های منفعت طلبان این شهر و کسانی که پس از طرد توسط شهردار جدید رشت اقدام به تخریب وی کرده و خود در خدمت پوپولیسم و با شعار ضد پوپولیستی با سخیف ترین الفاظ و با سخره گرفتن شخصیت شهردار به وسیله این ابزار قدرتمند بدون ابا میتازند، گره از ماجرای واکنش های اغراق آمیز به این فیلم را بگشاید.