• درباره ما
  • تماس با ما
چهارشنبه, آبان ۷, ۱۴۰۴
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

فرصت طلایی اتصال راه‌آهن قزوین به گیلان

۲۶ آبان ۱۳۹۷
in اجتماعی, اسلایدشو
0
راه‌آهن

اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند.

به گزارش گیلان صدر، چیزی به افتتاح پروژه راه‌آهن گیلان نمانده است. از اواسط دهه۸۰ پروژه راه‌آهن قزوین-رشت در دست ساخت است و با افتتاح آن گیلان نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود. با‌ این حال اغلب کارشناسان معتقدند این پروژه ملی تا زمانی که به انزلی و بعد از آن، آستارا نپیوندد کاربری تجاری نخواهد داشت و فواید اقتصادی آن نصیب گیلان نمی‌شود.

با توجه به این مهم در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان در خصوص ضرورت و نحوه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تاکید بر ایجاد کریدور بین‌المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت: کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود دارند که با توجه به الزامات و نیازهای ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به تعداد و اهمیت این کریدورها افزوده می شود.

«حسین چراغی» با تأکید بر کریدورهای شمال-جنوب (نوستراک) و شرق-غرب (تراسیکا) به عنوان ۲ کریدور مهم و شناخته شده، افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد است که برای دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می‌گذرد، به سمت اروپا می رود و کالاهای زیادی را منتقل می کند.

این مسئول با بیان این‌که کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابه‌جا می شوند، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل‌و‌نقل چندوجهی بیان کرد: بنادر درگاه‌های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به‌ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

چراغی با بیان این‌که زیرساخت‌های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین‌المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی برای حمل‌و‌نقل چندوجهی هستند.

ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی و بندری کشور، اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار قرار داده است تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تجارت بین‌المللی در بازارهای جدید استفاده کند. چراغی اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی را تکمیل‌کننده کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه «CIS» متصل می‌کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی (دریایی-ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت.

استفاده بهینه از ظرفیت جغرافیایی گیلان

در ادامه یک کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی سازمان برنامه و بودجه گیلان به نقش محوری بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال-جنوب، اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن کامل این کریدور، تحول بزرگی در ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر کشور رخ خواهد داد.
«غلامرضا رحیمی» افزود: بی‌تردید تکمیل کریدور نوستراک، رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های گیلان و موقعیت آن در همجواری با کشورهای حوزه «CIS» نقش و جایگاه استان و بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب و کریدورهای جدید، به درستی تبیین و عملیاتی شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال-جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند. در این راستا باید راه‌آهن قزوین-رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه‌اندازی این شبکه، سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت‌های گمرکی افزایش می‌دهد.
رحیمی با بیان این‌که پروژه اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به بندر انزلی هم‌اکنون در دست اجراست، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.

نقش مؤثر بندر انزلی در تکمیل کریدور ترانزیت

در ادامه یک فعال حوزه تجارت بندری با بیان این‌که بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل‌محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین‌المللی تمام‌ریلی شمال-جنوب در داخل کشور از اهداف اصلی راه‌آهن قزوین-رشت- انزلی است.

«کامران امامی» حمل‌و‌نقل ریلی را امن ترین حمل‌و‌نقل دانست و بیان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور،‌ زیست‌بوم حساس آن و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط‌زیست و توسعه اقتصادی بر پیچیدگی راهبرد توسعه استان می‌افزاید.

وی با بیان این‌که گیلان براساس طرح آمایش، نیاز بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندر انزلی بوده و تسریع در راه‌اندازی و تکمیل شبکه ریلی در گیلان، تاثیر مستقیمی بر شکوفایی آن دارد.
وی افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین‌المللی، راه ابریشم، سهولت در تردد شهری و صادرات و واردات، بهبود گردشگری، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل‌و‌نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.

افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی

چندی پیش «بهزاد الوند» رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تاکید بر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور گفته بود: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل‌و‌نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.

منبع: همشهری

Tags: راه‌آهن

نوشته مشابه

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

by shahed
۵ آبان ۱۴۰۴
0

گزارش اختصاصی گیلان‌صدر به مناسبت روز پرستار در گیلان، پرستاری دیگر شغل نیست؛ دوندگی میان شیفت و خستگی است. کمبود نیرو، شیفت‌های سنگین، معوقات چندماهه، و برخورد تحقیرآمیز مردم، پرستاران را تا مرز فرسودگی رسانده است. آن‌ها دیگر کارشان را با عشق انجام نمی‌دهند، بلکه بخاطر غریزه‌ی بقاست که دوام...

بحرانِ درمان یا بحرانِ مدیریت؟/ بحرانی که با یک گزارش رسانه‌ای حل شد!

بحرانِ درمان یا بحرانِ مدیریت؟/ بحرانی که با یک گزارش رسانه‌ای حل شد!

by shahed
۴ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: دو روز پیش، گیلان‌صدر طی گزارشی مفصل و افشاگرانه، وضعیت بحرانی اتاق‌های عمل پورسینا را به مردم نشان داد؛ تنها سانتر ارتوپدی و تروما استان که مردم محروم از روستاها و شهرهای کوچک برای درمان به آن مراجعه می‌کنند. این گزارش به‌سرعت دست‌به‌دست شد و واکنش گسترده...

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

by shahed
۳ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: رشت این روزها به جای بوی توسعه، بوی معامله می‌دهد. شهری که باید از خاک بلند می‌شد، دوباره در گرد و غبار روابط شخصی و منافع پشت‌پرده دفن شده است. در تازه‌ترین انتصاب بحث‌برانگیز، مجید رضایی — همان فردی که دو سال بدون تأیید صلاحیت رسمی در...

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

by shahed
۱ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر/ مهتا صدری: در گیلان، اگر کسی استخوانش بشکند، آخرش راهش به پورسینا می‌افتد. تنها سانتر تروما و ارتوپدی استان؛ همان جایی که از تصادف جاده فومن گرفته تا سقوط از داربست در لاهیجان، همه در نهایت باید بیایند همین‌جا — به امید یک جراحی ارزان و دولتی...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

بحرانِ درمان یا بحرانِ مدیریت؟/ بحرانی که با یک گزارش رسانه‌ای حل شد!

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

چهرهٔ ظاهراً ارزشی، تهدیدِ واقعی!

گیلان، صدرنشین فساد؛ بازرسی سرگرم گزارش‌ سازی

گام اول شهر هوشمند رشت؟ پلاک‌کوچی!

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

«یُفسِدون فی الأرض…» و ما هنوز از خود می‌پرسیم: چه شد که امنیت، به ابزار تهدید و کنترل بدل شد؟

اخبار پربازدید

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

۸ مهر ۱۴۰۴
سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و  نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

۲۱ مهر ۱۴۰۴
صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

۲۷ مهر ۱۴۰۴
ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

۲۷ مهر ۱۴۰۴
ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۲۹ مهر ۱۴۰۴
بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

۳ آبان ۱۴۰۴

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1793 shares
    Share 717 Tweet 448
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1659 shares
    Share 664 Tweet 415
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1419 shares
    Share 568 Tweet 355
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1288 shares
    Share 515 Tweet 322
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1263 shares
    Share 505 Tweet 316

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In