• درباره ما
  • تماس با ما
یکشنبه 11 خرداد 1404
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

13 مهر 1400
in اجتماعی, یادداشت
0
بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

گیلان صدر: اگر بپذیریم آموزش به عنوان یکی از مهمترین «مساله» های زندگی مردمان مطرح است آنگاه می توان در تعریف و تبیین این مسأله تعمق نمود. اما ابتدا باید بتوان به برجسته سازی وجوه مسأله پرداخت و آن را از «شر طبیعی شدن وخامت» نجات داد. شری که عموما دامن‌گیر «امر مکرر» می شود. در این راستا می توان حداقل به چهار نکته نظر داشت:

۱. نهاد؛

آموزش در زبان جامعه‌شناسانه اش به عنوان «نهاد» مطرح است. نهادها، سازوکارهای نظم اجتماعی هستند که رفتار گروه های انسانی را در چارچوبی مشخص راهبری می نمایند. اینگونه در متن اجتماعات بشری، نهاد آموزش همواره حاضر بوده است تا اعضای جامعه را برای زیستنی متناسب با آنچه «مطلوب و هنجارین» می داند، اماده نماید. عمده ترین سازمانی که جهان مدرن برای این امر تدارک دیده «مدرسه» است. مدرسه پس از خانواده‌ -بطور کلاسیک- مهمترین نهاد آموزش بشر برای زندگی اجتماعی‌‌ است. اهمیت نهاد مذکور در همین نکته نهفته است که اعضای جامعه متناسب با کیفیت آموزشی که دریافت می کنند به کنش اجتماعی‌‌ خواهند پرداخت. آنها «پیشبران» حرکت جامعه خواهند بود. شتاب رشد اجتماعی جوامع تا حد زیادی در گرو این پیشبران است که سبب ساز پیشرفت یا عقب افتادگی یک ملت در قیاس سایر ملل می گردد.

۲. امر نمادین؛

ژاک لکان با یاری جستن از دیالکتیک هگل و زبان شناسی سوسور به بازتعریفی از روانکاوی فرویدی دست زد که ابعاد اجتماعی مهمی دارد. او از سه نظم بنیادین نام برده است شامل امر خیالی، امر نمادین و امر واقعی. دومین نظم مذکور در اینجا مدنظر است.

امر نمادین شامل تمام چیزهایی که ما معمولاً واقعیت می نامیم. از زبان و قانون تا ساختارهای اجتماعی. آنچه امر نمادین را برپا می کند زنجیره دلالت های زبانی ست. این زنجیره بر وجوه دال و مدلول زبانی قرار دارد. زبان که سرشار از نشانه‌هاست. این نشانه‌ها پیوستار هستند یعنی نظامی رابطه ای یا تفاوتی را نشان می دهند. به زبان ساده در این نظام همه تفاسیر نشانه‌ شناختی به هم پیوسته است فلذا نمی توان هیچ نشانه ای را فارغ از نشانه ای دیگر تفسیر نمود. آموزش به مثابه نهاد، شبکه ای سراسری است که امر نمادین را در ذهن مخاطب تدوین می نماید.

۳. تطبیق بیرونی؛

مدرسه چنان زادگاه امر نمادین است. مفاهیم در نشانه‌های خاصی تعریف شده و آموخته می شود. ارزش گذاری اجتماعی در این فرایند تحقق میابد. کودک می‌آموزد که هدف های مشروع کدام است. کدام مسیرها تحسین می شود و کدام توبیخ. زیستن از چه دالان هایی به امر «رستگاری/دلپذیری» می انجامد. درواقع فضیلت ها و رذیلت ها برای او در این مکان و زمان معنا میابند. این معنایابی با جستجوی مابه ازا های بیرونی همراه است. آموزش گیرنده به محیط نگاه می کند تا امر نمادین را بیابد. مثال های پیرامونی برای او حکم تثبیت گری را دارد تا آموخته ها را جایابی کند. ارزش های نمادین را تشخیص دهد و ارزیابی نماید. سیستم های آموزشی کامیاب همان هایی هستند که در تطبیق امر نمادین با مثال‌های محیطی موفق باشند. در این سیستم ها دانش آموز یا دانشجو در انطباق امر نمادینی که آموخته با وقایع روزمره و رویدادهای جاری اجتماعش موفق خواهد بود.

۴. مخدوش شدن امر نمادین در نهاد آموزش ایران؛

با توجه به آنچه گفته شد می توان در چیستی امر نمادین در نهاد آموزش ایران سخن گفت. اینکه مدرسه چه مفاهیمی را برساخت می کند و نشانه های نهادینه شده در ذهن دانش پذیر چیست. چالش عمده در اینجا ایجاد می گردد که دانش پذیر در تطبیق این نشانه ها با مثال های پیرامونی دچار تشتت است. «آموزگار» برجسته ترین امر نمادین در این دستگاه است. او مرجع و الگوی نظر و عمل است. فلذا جایگاه و اثر گذاری اش در ذهن کودک و نوجوان بالاست. به نظر می رسد جایگاه معلم ایرانی در سال‌های اخیر تنزل یافته است. این تنزل در دو حوزه طبقاتی و اجتماعی رخ داده.

حقوق دریافتی معلمان در نسبت استانداردهای معیشتی، در حداقل قرار دارد. مطالبات برحق آن ها در بهبود بنیادین دستمزد -که در قالب طرح «رتبه بندی» و دریافت معادل ۸۰٪ اعضای هیأت علمی تدوین شده- پس از سالها هنوز محقق نشده است. این امر تنزل طبقاتی و معیشتی برای معلم ایجاد نموده است.
همزمان می توان از تنزل جایگاه اجتماعی او نیز سخن گفت. این تنزل در نگاه دانش آموزان به شغل معلمی نمود دارد. نفوذ ارتباطی معلم در مناسبات قدرت و ساختار «کم عمق» است. او در قیاس با اقشار دیگر همچون اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، تاجران، مدیران اجرایی و حتی کارمندان سایر دستگاه ها … دارای «قدرت نفوذ» کمتری است.
فکت هایی چند از خودکشی معلمان به دلیل تضییقات مالی و اجتماعی‌‌ موید این مطلب و شدت بحران است. بحرانی که در مقامی فراتر از مولفه طبقه و شانیت، بحران در امر نمادین است.

مولفه های تشکیل دهنده این بحران متکثر است و ذهن دانش آموز را با ناهماهنگی هایی در ارزشها، هنجارها، آرزوها، اعتمادها و نهایتا امید اجتماعی مواجه می سازد. آنجا که فضیلت آموخته شده در مدرسه را کمتر در ساختار عملا موجود میابد. راستگویی، وفاداری، مهربانی، ادب، شجاعت، عدالت، توسعه، آزادی، ارزش دانش، انسجام جمعی، همدلی و غیره نمونه هایی از امر نمادین هستند که در استراتژی نهاد آموزش ایران، تعلیم داده می شوند. اینگونه می توان به وسعت مسأله ای اشاره داشت که بحران امر نمادین نامیده می شود.

در یک جمع بندی بایستی تذکر داد که هرگونه استراتژی توسعه ملی بر شروطی استوار است که خروج از این بحران را مدنظر قرار دهد.

عباس (حنیف) نعیمی جورشری /جامعه شناس

Tags: بحران امر نمادیندکتر عباس نعیمی جورشریگیلان صدرنهاد اموزش

نوشته مشابه

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

by shahed
29 اردیبهشت 1404
0

به گزارش گیلان صدر: شورای رشت محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز در جلسه ۱۷۳ علنی شورا در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با تبریک ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: این روز باید نقطه عطفی در توسعه و تحول واحدهای روابط...

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

by shahed
29 اردیبهشت 1404
0

شهردار لاهیجان‌ از برگزاری جشنواره ملی و نمایشگاه چای و اجرای کنسرت رایگان مصطفی راغب از هنرمندان‌ مطرح کشورمان با حمایت مدیریت شهری در جزیره استخر لاهیجان خبر داد. به گزارش گیلان صدر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، رضا زنده دل در گفت...

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

by shahed
20 اردیبهشت 1404
0

به گزارش گیلان صدر و به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ "منطقه آزاد انزلی در تاریخ سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ میزبان برگزاری شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت چهاردهم" است. براین‌اساس در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری، منطقه آزاد انزلی باهدف بیان...

تاکید بر کیفیت و تسریع پروژه‌های آسفالت شهری در رشت

تاکید بر کیفیت و تسریع پروژه‌های آسفالت شهری در رشت

by shahed
18 اردیبهشت 1404
0

به گزارش گیلان صدر: امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، جلسه شورای معاونین با حضور رحیم شوقی شهردار رشت و جمعی از معاونین و مدیران شهری برگزار شد. رحیم شوقی، شهردار رشت در این جلسه با تأکید بر ضرورت تأمین منابع مالی پایدار گفت:یکی از الزامات موفقیت در اجرای برنامه‌های شهرداری، داشتن...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

نشست اعضای انجمن بنادر خصوصی ایران در بندر كاسپین

رویداد ملی «سفیران خلیج‌فارس» با مشاركت پیشكسوت گیلانی قایقرانی و پاروزنی از فارور تا كیش

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

تاکید بر کیفیت و تسریع پروژه‌های آسفالت شهری در رشت

آغاز عملیات نهضت آسفالت در لاهیجان

اصلاح و بازسازی ۶۰۰۰ كیلومتر دیگر از شبكه‌های فرسوده برق گیلان

تلاش برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در منطقه آزاد انزلی

27 هزار متر مربع زمین در گیلان برای احداث مسکن اقشار کم‌درآمد تامین شد

شهردار لاهیجان از آغاز عملیات آسفالت سال ۱۴۰۴ خبر داد

ضرورت مقابله با افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی

اخبار پربازدید

بازگشت مرد باروتی به شهرداری رشت/ محمود باقری خطیبانی مشاور اجرایی شهردار رشت شد

بازگشت مرد باروتی به شهرداری رشت/ محمود باقری خطیبانی مشاور اجرایی شهردار رشت شد

14 آبان 1398
حرمت داری و درک کارکنان و مراجعان مهمترین اصل و گام اول موفقیت در مدیریت است

حرمت داری و درک کارکنان و مراجعان مهمترین اصل و گام اول موفقیت در مدیریت است

12 تیر 1399
منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

20 اردیبهشت 1404
هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

20 مرداد 1399
جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

29 اردیبهشت 1404
در کلانشهر رشت فقط ۴۰ دستگاه اتوبوس تردد دارد

در کلانشهر رشت فقط ۴۰ دستگاه اتوبوس تردد دارد

15 اردیبهشت 1404

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1776 shares
    Share 710 Tweet 444
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1643 shares
    Share 657 Tweet 411
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1408 shares
    Share 563 Tweet 352
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1270 shares
    Share 508 Tweet 318
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1255 shares
    Share 502 Tweet 314

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In