تاکید اخیر رییس جمهور به اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی به راه آهن سراسری، گامی مهم به منظور فعال سازی کریدور های تجاری و نقش آفرینی این منطقه در روابط بین المللی خواهد بود.
گیلان صدر: دکتر محمد ولی روزبهان، رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان در کارگروه تسهیل و رفع موانع سرمایهگذاری که با حضور اعضای شورای معاونین سازمان تشکیل شد به بررسی موقعیت و ظرفیت های متمایز این منطقه در عرصه ترانزیت و همکاری های منطقه ای پرداخت.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی در موقعیت رشد و بالندگی خاصی قرار گرفته و دست یابی به شاخص های جدید توسعه اقتصادی از سوی این منطقه امری محتوم و دست یافتنی است، اظهار داشت: روندهای عملکردی منطقه در حوزه های مختلف و توجه مقامات ارشد نظام به اهمیت و نقش آن این منطقه در معادلات بین المللی کشورمان که می توان اظهار نظر اخیر رییس جمهور را از آن جمله بیان کرد.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دکتر روحانی در نشست سران سازمان شانگهای و هیأت دولت در خصوص اثرات بین المللی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری که زمینه وصل شدن بنادر خلیج فارس و دریای عمان به این منطقه و دریای خزر را فراهم می کند، اظهار نظر کرده اند، افزود: ریل فقط دارای اثرات اتصال دو نقطه به یکدیگر نیست، با بررسی تاریخچه مناطق آزاد موفق جهان پی به این واقعیت می بریم که بهره مندی از خط ریلی در سرعت بخشیدن به مسیر توسعه آنها نقش موثری داشته است.
وی با تصریح بر اینکه ایفای نقش محوری در حوزه ترانزیت به ما قدرت بیشتری در بهره برداری از معادلات منطقه ای عطا می کند و می تواند تحولات مثبت متعددی در حوزه های مختلف ارائه دهد، افزود:
مدیران باید در برنامه ریزی های توسعه ای و طرحهای زیرساختی،افق پنجاه ساله داشته باشند در نتیجه اگر در دهه آتی به این شاخص ها دست پیدا نکنیم،نشان دهنده ضعف مدیریتی است که باید مد نظر داشته باشیم، البته موانع نهایت سرعت دست یابی را کند می کند، اما تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی به قطب تولید، ترانزیت،صادرات و جمعیت کشور قطعی است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با بیان اینکه این مهم به دلیل موقعیت متمایز بین المللی تنها منطقه آزاد شمال کشور، برای کشورهای اطراف به دست می آید، گفت:از منافع منطقه آزاد انزلی همه مردم ایران بهره مند می شوند و می توان در کوچکترین سطح ممکن با جذب فقط ده درصد از بار ترانزیتی از مسیر کانال سوئز، به کسب درآمد پانزده میلیارد دلاری در سال نائل آمد.
گفتنی است در این نشست معاونان مختلف سازمان در خصوص راهکارهای مختلف تسهیل و رفع موانع سرمایهگذاری در این کارگروه به بحث و تبادل نظر پرداختند.