معادون فنی و زیربنایی راه آهن از بهره برداری راه آهن قزوین-رشت در ماه آینده خبر داد و با بیان این که برای اتصال راه آهن به مراکز بار نیازمند ساخت ۵۰۰ کیلومتر خطوط آنتی هستیم، گفت: حدود میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومه ای کلانشهرها نیاز داریم.
به گزارش گیلان صدر، مازیار یزدانی در نشست خبری اظهار کرد: مهم ترین بحث تاکید بر قطارهای حومه ای اولویت اول راه آهن است، عمده خودروهایی که وارد تهران می شوند فرسوده بوده و آلودگی فراوانی را به وجود می آورند. برای حل این مشکل پروژه هایی در کلانشهرها تدوین و پیاده شده است. تهران-گرمسار (به طول ۱۱۴ کیلومتر)، تهران-قزوین و تهران-پرند سه پروژه مهم قطار حومه ای پایتخت هستند که دو پروژه اول ۸۰ درصد و قطار تهران-پرند ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که امیدواریم قطار تهران-گرمسار و تهران-هشتگرد امسال به بهره برداری برسد، گفت: برای مرداد ماه سال ۹۸ در صورت تامین منابع مالی پروژه های قطار حومه ای به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: مسیر هشتگرد-پیشوا در حال اتمام است که به دلیل معارضان ملکی شخصی بهره برداری از آن با وقفه روبرو شده است. در حال رایزنی با استانداری البرز برای رفع این مشکل هستیم؛ به عنوان مثال در ۱۰۰ کیلومتر، یک کیلومتر معارض داریم که با آنرا برطرف کنیم.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اعلام این که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومه ای کلانشهرها نیاز داریم از بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر قطار حومه ای طی سال جاری خبر داد و با اشاره به افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۵۳ کیلومتر گفت: این پروژه طی هفته جاری به بهره برداری می رسد که جزو کامل ترین پروژه های کشور است. کیفیت خط، ایستگاه ها و… نسبت به سایر پروژه ها بهتر است که در آن قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر سیر خواهد کرد.
یزدانی همچنین از بهره برداری راه آهن قزوین-رشت در ماه آینده (آذرماه ۹۷) خبر داد و افزود: نگهداری این پروژه ویژه خواهد بود و ۲۶ آبان ماه به صورت آزمایشی با حضور معاون رئیس جمهوری در این مسیر به سمت رشت حرکت می کنیم.
وی با اعلام این که به ۵۰۰ خطوط آنتی نیاز داریم که شبکه سراسری راه آهن به مراکز بار متصل شویم که ۲۵۰ کیلومتر آن زیر و ۲۵۰ کیلومتر قطعات بیشتر از ۱۰ کیلومتر است. امسال برنامه ریزی کرده ایم امسال ۱۰۸ کیلومتر را بسازیم که در مجموع با ساخت ۵۰۰ کیلومتر ۴۰ میلیون تن به ظرفیت حمل شبکه ریلی اضافه می کند.
وی میزان اعتبار مورد نیاز به جز تملک اراضی هر کیلومتر ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد (مجموعا حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان)، اظهار کرد: تراک بندی بافق-بندرعباس نیز به طول ۲۳۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده که شرایط افزایش سرعت در این محور (۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت) را به وجود آورده است.
وی با اشاره به این که می خواهیم ۷۰۰ پل راه آهن بصره را بسازیم و به طرف عراقی هبه کنیم، افزود: از دولت عراق توقع داشتیم همکاری بیشتری در ساخت این پروژه و راه آهن شلمچه-بصره داشته باشد. با کسب تکلیف از رئیس جمهوری مقرر شد ۳۲ کیلومتر خط آهن شلمچه-بصره را ایران بسازد و عراقی ها پول آنرا بعدا بازپرداخت کنند.
وی با بیان این که ساخت این پل باز شو ریلی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، افزود: با ساخت این دو پروژه راه آهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لازقیه سوریه متصل می شود.
تسنیم نوشت:معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به پروژه دو خطه ریلی بافق-مشهد به طول ۶۰۰ کیلومتر اظهار کرد: موافقت روس ها برای تامین فاینانس این پروژه کسب شده که حدود ۵۰۰۰ میلیارد برای خط دوم نیاز است. برای برقی سازی این مسیر نیز حدود ۲ مییارد یورو هزینه خواهد داشت.
منبع: شفقنا