معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته تعداد ۱۱۰ بنای تاریخی که جزو اماکن غیر مذهبی هستند در اختیار اداره های دولتی قرار دارند که نیازمند مرمت اساسی هستند.
به گزارش گیلان صدر، بر اساس بررسی های صورت گرفته تعداد ۱۱۰ بنای تاریخی که جزو اماکن غیر مذهبی هستند در اختیار اداره های دولتی قرار دارند که نیازمند مرمت اساسی هستند.
ولی جهانی افزود: متاسفانه تعدادی از این اماکن که جزو فاخرترین بناهای استان است و تعدادی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، تبدیل به بایگانی اداره ها شده و این امر نیازمند بازنگری در بناهای یادشده است.
وی اظهار داشت: معماری بکار رفته در داخل بعضی از اماکن یادشده بصورت ویژه مختص به ناحیه شمال کشور است و به نظر می رسد بعضی از دستگاه های دولتی که بناهای تاریخی در اختیارشان است و بیشترین بهره برداری را از بنای تاریخی دارند، متاسفانه هیچ گونه مرمتی روی بنا انجام نمی دهند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: قدمت بعضی از این بناها به دوره قاجار می رسد و با توجه به موقعیت اقلیمی استان، برخی از بناها برای حفظ ، نیازمند این هستند که هر چند سال یک بار مرمت شوند.
جهانی افزود: مجلس شورای اسلامی تکالیف دستگاههای اجرایی را برای صیانت از میراثفرهنگی، حمایت از صنایعدستی و توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۱۱۳ را با ۱۳۸ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
وی ادامه داد: در بند ۱ این ماده، دستگاههای اجرایی مکلف شدند برای صیانت از میراثفرهنگی و حمایت از صنایعدستی و تشویق و توسعه گردشگری اقدامات زیر را انجام دهند:
الف: هزینههای مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرستهای ذیبط آثار در اختیار و در حیطه وظایف تخصصی همان دستگاه را در قالب بودجه سنواتی از محل اعتبارات خود تأمین کنند؛ این اعتبارات در چارچوب ضوابط قانونی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری هزینه میشود.
ب: تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثناء معافیتهای مالیاتی است و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند.
در بند ۲ نیز سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری موظف شد برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی اقدام لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاههای اجرایی ذی ربط به منظور شناسایی، مستندسازی، حفاظت و مرمت و معرفی میراث فرهنگی (اعم از ملموس و ناملموس) میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایعدستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و ثبت در فهرست میراث جهانی را طبق بودجه سنواتی به عمل آورد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین ادامه داد: متاسفانه تاکنون هیچ گونه مرمتی از سوی دستگاه های دولتی برای نگهداری این بناهای تاریخی در اختیار، صورت نگرفته است.
به گفته جهانی، خوشبختانه طی جلساتی که با نماینده دیوان محاسبات در اداره کل میراث فرهنگی داشتیم این مسئله مورد بررسی قرار گرفت در نتیجه مکاتباتی طی چند مرحله در خصوص مرمت بناهای تاریخی و اعلام امادگی میراث فرهنگی نسبت به واگذاری این بناها با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات هر دستگاه برای بهره برداری بهینه از بنای تاریخی به بخش خصوصی انجام شد و در این خصوص فقط یک دستگاه که بنای تاریخی در اختیار دستگاه دولتی بوده، اعلام آمادگی کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین بهترین شیوه نگهداری بناهای تاریخی در حال حاضر احیاء بنا به حالت اولیه کاربری متناسب با شأن بنا بوده که خوشبختانه برای اکثر بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارند اداره کل نسبت به مشخص نمودن کار برای آنها اقدام کرده است.
جهانی تاکید کرد: این بناها که در اختیار بخش دولتی هستند، در بهترین نقاط شهری هر شهرستان قرار دارند که در صورت فراهم شدن شرایط مرمت، احیاء و تغییر کاربری، در بحث اشتغال زایی و گردشگری منطقه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی از استان گیلان در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
ب: تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثناء معافیتهای مالیاتی است و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند.
در بند ۲ نیز سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری موظف شد برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی اقدام لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاههای اجرایی ذی ربط به منظور شناسایی، مستندسازی، حفاظت و مرمت و معرفی میراث فرهنگی (اعم از ملموس و ناملموس) میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایعدستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و ثبت در فهرست میراث جهانی را طبق بودجه سنواتی به عمل آورد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین ادامه داد: متاسفانه تاکنون هیچ گونه مرمتی از سوی دستگاه های دولتی برای نگهداری این بناهای تاریخی در اختیار، صورت نگرفته است.
به گفته جهانی، خوشبختانه طی جلساتی که با نماینده دیوان محاسبات در اداره کل میراث فرهنگی داشتیم این مسئله مورد بررسی قرار گرفت در نتیجه مکاتباتی طی چند مرحله در خصوص مرمت بناهای تاریخی و اعلام امادگی میراث فرهنگی نسبت به واگذاری این بناها با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات هر دستگاه برای بهره برداری بهینه از بنای تاریخی به بخش خصوصی انجام شد و در این خصوص فقط یک دستگاه که بنای تاریخی در اختیار دستگاه دولتی بوده، اعلام آمادگی کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین بهترین شیوه نگهداری بناهای تاریخی در حال حاضر احیاء بنا به حالت اولیه کاربری متناسب با شأن بنا بوده که خوشبختانه برای اکثر بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارند اداره کل نسبت به مشخص نمودن کار برای آنها اقدام کرده است.
جهانی تاکید کرد: این بناها که در اختیار بخش دولتی هستند، در بهترین نقاط شهری هر شهرستان قرار دارند که در صورت فراهم شدن شرایط مرمت ، احیاء و تغییر کاربری، در بحث اشتغال زایی و گردشگری منطقه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی از استان گیلان در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.