مهندس علی اوسط اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در جریان نشستی که با همکاری دکتر هادی تیزهوش تابان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه؛ با حضور مجید رضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ساختمان اتاق بازرگانی ایران در تهران برگزار شد؛ راهکارهای افزایش بهره برداری از کریدور چین-قزاقستان ایران با محوریت این منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وی با بیان اینکه همزمان با این طرح،اسکله رو رو نیز در حال ساخت می باشد تا با افتتاح هر دو طرح زیرساختی علاوه بر اتصال بنادر جنوبی کشور به این منطقه، زمینه افزایش حجم و سرعت بخشیدن به نقل و انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیرهای تجاری بین المللی عبوری از کشورمان نیز افزایش چشم گیری پیدا می کند، تصریح کرد: هدف اصلی برگزاری چنین نشست های تخصصی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی کشور در عرصه های داخلی و بین المللی است، چراکه ذی نفعان و بهره برداری اصلی از مزایا و معافیت های قانونی و زیرساخت ها و امکانات ایجاد شده جهادگران اقتصادی کشورمان می باشند.
وی با اشاره به وجود مشکلات برای حمل و نقل دریایی بین المللی کشورمان از تشکیل کارگروهی میان اتاق متبوع وی با همراهی سازمان توسعه تجارت به منظور توسعه و تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل کالا خبر داد و افزود: در این میان توجه به مسیرهای ریلی با اولویت در دستور کار قرار دارد که در میان مسیرهای موجود کشورمان، اینچه برون،سرخس و انزلی از جایگاه ویژه ای در نقل و انتقال کالاهای وارداتی و صادراتی فعالن اقتصادی ایران برخوردار می باشند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان این امر که در مورد کریدور چین-قزاقستان-ایران که با محوریت منطقه آزاد انزلی مشغول فعالیت می باشد تمایل دو کشور مزبور مبنی بر توسعه ترانزیت کالا از این مسیر له عنوان نقطه قوت آن حائز اهمیت است،تصریح کرد: نکته چالش برانگیز در کریدورهای بین المللی تأمین کالا در مسیرهای رفت و برگشتی است که با عنایت به اینکه حدود ۹۰ درصد از کالاهای صادراتی به چین توسط شرکت های دولتی و یا وابسته به نهادهای دولتی صورت می گیرد، باید ایجاد ارزش افزوده و برگزاری جلسات کاری با مدیران دولتی این حوزه را در دستور کار قرار داد.
وی با ارائه تحلیلی از میزان و حجم صادرات و موقعیت جغرافیایی صادرکنندگان عمده کشور به چین،اولویت مناطقی مانند منطقه آزاد انزلی را شرکت های پتروشیمی عنوان نمود که در نیمه شمالی کشور قرار دارند و گفت: گرچه تغییر عادت مدیران دولتی و شبه دولتی به دلایلی همچون عدم ثبات مدیریتی و ریسک بالای هر گونه تحولی در مسیرهای اداری طی شده در طول سالیان گذشته،امری سخت ارزیابی می شود اما می توان در قالب توافق هایی با شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی،سازمان توسعه تجارت و منطقه آزاد انزلی،زمینه تمایل شرکت های مزبور را برای انتقال کالاهای صادراتی خود از طریق کریدور مورد بحث را فرآهم نمود.
گفتنی است در این نشست دکتر هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، حاج اصغر امانی رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، مهندس امین افقی عضو موظف هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر، مهندس وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان در خصوص زمینه ها و فرصت های همکاری دو جانبه به اظهار نظر پرداخته و اشکان پوررشید فعال بخش خصوصی که با خرید بالغ بر هزار دستگاه کانتیر این منطقه را به قطب ترانزیت کالاهایی تبدیل کرده، به بیان تسهیلات و معافیت هایی که برای افزایش نقل و انتقال کالا از مسیر تجاری مابین چین و ایران با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی تعیین شده پرداخت.