در گردهمایی ” شب رضوانشهر ” که با حضور رضا رسولی شهردار رضوانشهر، “معروف عبدالرحمان اف ” دبیر اول و معاون سفیر تاجیکستان در ایران؛ رضوانشهری های مقیم شهرهای مختلف کشور و جمعی از مسئولین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ فرهیختگان؛ سرمایه گذاران و شخصیت های تاثیر گذار در حوزه های فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی در هتل پارسیان اوین تهران برگزار شد؛ لزوم برند سازی شهر رضوانشهر و بهره گیری از ظرفیت های این شهر برای توسعه حوزه گردشگری و اقتصاد منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اختصاصی؛ گیلان صدر: رضا رسولی؛ شهردار رضوانشهر؛ در این گردهمایی اظهار داشت : شهر مجموعه ای از رویدادها و اجزایی است که سرمایه های شهر را تشکیل می دهند. دیدگاهی در شهر سازان وجود دارد که در واقع شهر را از بعد کالبدی می نگرند و از نظر آنان شهر مجموعه ای از بلوک های سیمانی، فلزی ، معابر و شوارع و راههای دسترسی است که مردم در آن زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه امروز تعریف شهر از دیدگاه شهرسازان نوین تغییر کرده است؛ گفت: بر اساس این تعریف نو؛ شهر؛ محل همزیستی و زندگی و محل مراودات و مناسبات اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و شهری است که اجزای کوچکی مانند خیابان؛ راه و ساختمان ها نیز در آن وجود دارند.
شهردار رضوانشهر با اشاره به توسعه کالبدی این شهر عنوان کرد: با همراهی و مشورت اعضای شورای شهر رضوانشهر؛ فعالیت ها را به سمت و سوی توسعه کالبدی شهر اختصاص دادیم و در کنار بخشی از پروژه ها نظیر دروازه کاسپین؛ راه اندازی کنار گذر که در حال انجام است؛ پروژه های دیگری نیز مانند پروژه پیاده رو سازی و ساماندهی چهارشنبه بازار و…نیز مد نظر قرار دارد.
رسولی با بیان اینکه در توسعه شهری باید انسان محور باشیم؛ افزود: باید مبنا و محور هر تصمیمی را در مناسبات و مراودات اجتماعی و اقتصادی شهر ببینیم.
وی با اشاره به طرح بازآفرینی شهر رشت و ایجاد پیاده راه فرهنگی در این شهر گفت: ایجاد خانه خلاقیت و نوآوری شهر بهشت مکانی برای توسعه اجتماعی شهر مبتنی بر هویت ؛آداب و رسوم بسیار ارزشمند و غنی و باستانی رضوانشهر و منطقه تالش است که این آداب و سنن و قدمت بر کسی پوشیده نیست.
شهردار رضوانشهر اضافه کرد: شاخصه هایی درخشان و ارزشمند برای توسعه این شهر در نظر گرفته می شود که این اتفاقات و رویدادها می تواند به صورت پایلوتی باشد که بعدها در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح شود.
وی با اشاره به راه اندازی خانه خلاقیت و نوآوری رضوانشهر عنوان کرد: این مکان فضایی خواهد بود که همگان از سرمایه ها؛ دانش و داشته های هنری، فرهنگی؛ اجتماعی و … خود را ارائه کنند و تعریف توسعه پایدار نیز این است که اگر امروز ثروتی تولید می شود؛ باید متکی بر داشته های خودمان باشد و یک اتفاق کالبد محور نباشد.
رسولی ادامه داد: اتفاقات صرفا کالبد محور پایدار نخواهد بود و توسعه به همراه نخواهد داشت و فقط رشد و بزرگ شدگی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی در خصوص یکی از بوستان های رضوانشهر خاطر نشان کرد: در راستای توسعه اقتصادی رضوانشهر؛ توانمند سازی و شبکه سازی و فرآیند اقتصادی مبتنی بر شبکه می تواند ایجاد جهش کند و آن زمانی رخ خواهد داد که همه بدانند چه فرصت هایی برای زندگی و گردش در چارچوب برند سازی شهر اتفاق می افتد.
وی از رونمایی “برند بوک ” رضوانشهر خبر داد و گفت: ان شاء الله تصمیمات خوبی در شهر رضوانشهرانجام خواهد شد که حتی در ابعاد شهرستاني نیز اندیشیده شده و از همه اجزاء و پتانسیل ها نظیر دریا؛ ییلاقات؛ جنگل های هیرکانی و … نیز بهره گیری خواهد شد.
رسولی با اشاره به تصدی یکساله خود در سمت شهرداری رضوانشهر گفت: رضوانشهر شهر ارزشمندی است که همه شهروندان باید برای رشد و توسعه این شهر با استفاده از پتانسیل ها و داشته های خود مشارکت نمایند.
لازم بذکر است شهر رضوانشهر ( شهر بهشت ) در غرب گیلان واقع شده و دارای پتانسیل های خدادادی برای رشد و گسترش حوزه گردشگری است. یادآور می شود رضوانشهر؛ خواستگاه اسب کاسپین نیز می باشد.
همچنین تاریخ ، فرهنگ و آداب و سنن و خوراک این منطقه از غنای ویژه ای برخوردار است که در نوع خود می تواند به عنوان یک برند مطرح شود.