• درباره ما
  • تماس با ما
جمعه, مهر ۱۸, ۱۴۰۴
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

در برخی انتظارات جامعه از سازمان تامین اجتماعی ، ماهیت بیمه ای این مجموعه مغفول مانده است

۹ تیر ۱۳۹۹
in اجتماعی, یادداشت
0
در برخی انتظارات جامعه از سازمان تامین اجتماعی ، ماهیت بیمه ای این مجموعه مغفول مانده است

گیلان صدر: سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بیمه گر اجتماعی کشور است که بدون تکیه بر بودجه دولتی ، از محل وصول حق بیمه ها و بر اساس محاسبات بیمه ای متداول در عرصه بین المللی ارائه تعهدات می نماید .

سازمان تامین اجتماعی با رویکردی اجتماعی اقتصادی درمعیشت ، زندگی ، ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی نیمی از جمعیت کشور که درواقع نیروهای مولد امروز جامعه و یا گردانندگان چرخهای اقتصادی سالهای نه چندان دورگذشته می باشند بصورت مستقیم اثرگذار است .

لیکن درسالهای اخیر که بدلیل مشکلات اقتصادی ، ایجاد فاصله طبقاتی ، بالا رفتن نرخ تورم و … شکافی عمیق درنسبت پرداخت تعهدات این سازمان به هزینه های جاری زندگی شکل گرفته، متاسفانه برخی ویژگی های منحصر به فرد که درواقع ماهیت وبنیان این مجموعه را تشکیل میدهد دراذهان عمومی کمرنگ و بعضاً به فراموشی سپرده شده است .

تامین اجتماعی درعرصه بین الملل یک نظام است که شامل حوزه های مختلف بیمه ای ، حمایتی و امدادی گردیده ودر بسیاری کشورهای توسعه یافته بعنوان حقی اجتماعی به صرف شهروندی اجرا و وظیفه ای برای دولتهاست در حالی که علیرغم تاکیداتی همچون اصل ۲۹ قانون اساسی کشور ، ریشه اولیه فعالیت تامین اجتماعی در ایران گره خورده با قانون کارو درقالب بیمه های اجباری کارگران بوده و گروههای بعدی به مرور بر آن افزوده گردیده است .

نکته قابل تأمل اینکه ، ارائه تعهدات در این سازمان که ماهیتی عمومی و غیردولتی داشته و منابع آن متکی به حق بیمه های وصول شده از بیمه شدگان وکارفرمایان بوده ، بصورتی مشاع و بین النسلی درجامعه انجام می گردد و بر معیار محاسبات اکچوئری در بیمه های اجتماعی بوده و صرفاً به دوره زمانی محدودی تعلق ندارد که به نظر می رسد این مهم در انتظارات جامعه مغفول مانده است .

همه ساله بویژه در ماههای اولیه سال و هنگامه تعیین میزان افزایش مستمری ها ، یکی از موجهای گسترده فشار انتظارات بمنظور اعمال بالاترین میزان رشد حقوق از سوی بازنشستگان و مجامع مرتبط شکل می گیرد غافل از اینکه ، آیا منابع مالی و امکان تحقق آن میسر است یا خیر ؟

نکته جالب اینکه بسیاری ازاین گروه متوقعان برای دریافت مستمری بیشتر را افرادی تشکیل میدهند که باز هم بدلیل مشکلات زندگی و یا سطح شغلی ، در زمان بیمه پردازی کمترین حق بیمه را پرداخت نموده اند درحالی که یک تفکر و نگاه واقع بینانه و ساده در تامین اجتماعی حاکم است بدین شکل که طراحان این سیستم میگویند درزمان اشتغال ، چند قاشق از ظرف غذایتان ( درآمدتان ) را در صندوق ذخیره کنید و در دوره پیری و بازنشستگی یک بشقاب غذا دریافت کنید که قاعده ای منطقی است اما بدلیل شرایط خاص دوران سالمندی ومسائلی همچون بیماری ، داشتن فرزندان بزرگ یا عروس و داماد و نوه و نتیجه و … این گروه بدون لحاظ اصول حاکم بر یک سازمان بیمه گر و توجه به این نکته که میزان مستمری را خود افراد با نوع و میزان پرداخت حق بیمه در دوره بیمه پردازی مشخص مینمایند و نه تامین اجتماعی ، دارای انتظاری ناصواب با تفاسیری مبهم با سهمی افزونتر می باشند .

اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می گردد که با بررسی آمارها و اطلاعات سازمانی به نکاتی قابل توجه دست می یابیم و آن اینکه خود سازمان تامین اجتماعی نیز دوران جوانی و میانسالی را سپری نموده و رشد روزافزون شمار تعهدگیرندگان به نسبت ورودی ها مصداق بارز این ادعاست وعمق آن زمانی ملموس تر خواهد بود که از برخی شاخص های محاسباتی بیشتر آگاه باشیم .

بطور مثال محاسبات بیمه ای بگونه ای است که فرد با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه در شرایط طبیعی از مستمری بازنشستگی برخوردار می گردد در حالی که در تامین اجتماعی ایران متوسط دوره بیمه پردازی اندکی بیشتر از ۱۷ سال شده و انواع بازنشستگی های پیش از موعد ( ماده ۱۰ نوسازی صنایع ، سخت و زیان آور ، بازنشستگی با ۶۰ سال سن و بیشتر از ۱۰ سال سابقه و … ) نه تنها تعادل این محاسبات را دچار خدشه نموده ، بلکه سن بازنشستگی را نیز پائین آورده است .

ضعف فرهنگی ، نیازهای اقتصادی ، نداشتن حس مسئولیت اجتماعی و فقدان نگاه و درک صحیح به ماهیت سازمان تامین اجتماعی درسالهای اخیر را بایداز عواملی دانست که پیکره این مجموعه را خدشه دار و زخمی نموده است .

مقایسه بازنشستگان تامین اجتماعی وکشوری و لشکری ( دولتی ها ) با یکدیگر نیز ازمباحثی است که بدون رعایت انصاف در این حوزه شکل می گیرد بطور مثال طرح این سوال چندین ساله که اعمال همسان سازی چرا برای کارکنان بازنشسته دولت صورت گرفته ولی برای تامین اجتماعی لحاظ نمی گردد و جالب اینکه در همین زمان مثلاً کارکنان دولت معتقدند چرا کارگران باید حداقل ۳ میلیون تومان عیدی بگیرند ولی یک مستخدم دولتی تنها یک میلیون تومان ، که همه این تفاسیر و پرسشها بیانگر عدم تمایز و درک جامعه از تفاوت صندوق های بیمه ای و شاید از آن مهمترین نحوه تامین منابع مالی آنهاست .

کارکنان ادارات و دستگاههای دولتی پس از سی سال کار ( غالباً بیمه پردازی کامل ) توسط وزارتخانه یا سیستم اداری خود به افتخار بازنشستگی نائل می گردند و کانون های بازنشستگی و مجامع صنفی مستقل برای پیگیری امور و تداوم فعالیت اجتماعی برای آنها پیش بینی شده است ولی میلیونها کارگر ، کارشناس ، تکنسین ، کارمند ، پرستار ، مهندس ، دکتر ، استاد دانشگاه و … از اقشار متنوع جامع پس از منفک شدن از سیستم شغلی خود ، به زمره عائله ای بزرگ در خانواده تامین اجتماعی ملحق شده و تمامی انتظارات آنها بسوی این مجموعه بازمی گردد و بدون شک کسب رضایتمندی صددرصدی برای نیمی از جمعیت کشور امری تقریباً محال خواهد بود .

درمثالی ساده برادرها و خواهرهایی را درنظر بگیرید که همگی در یک خانواده و سرسفره یک پدر و مادر با امکانات مشابه و تربیتی واحد رشد یافته اند ولی عملکرد فردی هر یک سبب شده که آینده ای متفاوت داشته باشند بگونه ای که یک فرزند پزشک جراح و متخصص باشد با درآمد حتی چندصد میلیون تومانی و دیگری مهندسی باشد با درآمدی چند ده میلیونی ودیگری کارمندی با درآمدی چند میلیونی که هیچیک نمیتوانند در این راستا بر پدر و مادر خود خرده بگیرند چرا که شکل استفاده از امکانات و فرصتها برای آنها علیرغم شرایط برابر ، متفاوت بوده است .

خلاصه کلام آنکه داشتن زندگی خوب توأم با آرامش و امنیت روانی و معیشت قابل قبول حق هر انسان و شهروند بوده و نظام تامین اجتماعی در کلان خود از ابزارهای دستیابی به این نیاز و ضرورت زندگی امروز می باشد لیکن توجه و رعایت حقوق متقابل نیز از الزامات شراکت بوده و بیمه شدگان و مستمری بگیران نباید خود را بعنوان یک شریک فقط در زمان سود و بهره برداری حاضر دانسته و در بحرانها و هجمه های وارده تماشاگر و مدعی باشند .

فراموش نکنیم که تامین اجتماعی بعنوان یک بیمه اجتماعی ، بمنزله چاره ای برای جبران اضطرار و حوادث زندگی ، برخلاف بیمه های تجاری مستقیماً انسانها را مخاطب خود قرار داده و به مثابه مولفه ای اثرگذار در توسعه و استقرار عدالت اجتماعی ، در هر زمان تلألو آن درخشان خواهد بود و این باور و نور را میتوان در چشمان بازنشسته ای که تنها نقطه امیدش برای امرارمعاش مستمری پایان ماه است ، بیمار تحت پوششی که زندگیش با عنایت حضرت حق و استفاده از خدمات درمان سازمان به او دوباره هدیه گردیده و پدر بیکار شده ای که با امید به مقرری دریافتی لبخند را به فرزندانش نثار میکند جستجو نمود .

Tags: امیررضا زندی فرتامین اجتماعی گیلانسازمان تامین اجتماعیگیلان صدر

نوشته مشابه

سی‌ودو سال تلاش، چند رکعت نتیجه؟

سی‌ودو سال تلاش، چند رکعت نتیجه؟

by shahed
۱۷ مهر ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز در گیلان آغاز شد؛ اما آمارها می‌گویند: از ۷۵ هزار مسجد کشور، ۴۰ درصد تعطیل‌اند و تنها نیمی از مردم همیشه نماز می‌خوانند. به‌نظر می‌رسد «فرهنگ نماز» هنوز روی کاغذ رشد می‌کند، نه در جامعه. امروز سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز در گیلان برگزار...

نگاهی به عملکرد مدیرکل بانوان استانداری گیلان؛ زنان استان هنوز منتظر اقدام واقعی

نگاهی به عملکرد مدیرکل بانوان استانداری گیلان؛ زنان استان هنوز منتظر اقدام واقعی

by shahed
۱۶ مهر ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: سالهاست که حوزه زنان و خانواده گیلان روی صندلی انتظار برای تغییر نشسته است. زهرا یعقوب‌نژاد از ۱۹ آبان ۱۳۹۸ مدیرکل امور بانوان استانداری گیلان است اما دستاورد عملی ملموسی؟ تقریباً هیچ. استاندار؟ نگاهش به این حوزه، نگاه بی‌تفاوتی مطلق است؛ دولتها تغییر می‌کنند و مسئولینی که...

آیا «قانون جوانی جمعیت» به شما هم ربطی ندارد؟

آیا «قانون جوانی جمعیت» به شما هم ربطی ندارد؟

by shahed
۱۴ مهر ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر در ابتدا: بررسی ادعای بانکی‌پور درباره «افزایش ۵۰ درصدی الگوی سه‌فرزندی» بانکی‌پور گفته:« اجرای قانون حمایت از خانواده، الگوی سه‌فرزندی را ۵۰ درصد افزایش داده است» اما آمار رسمی نشان می‌دهد که سهم ولادت‌های فرزند سوم و بیشتر، از حدود ۲۳ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده...

تأیید رسمی هشدارها درباره جاده‌کشی در جنگل‌های هیرکانی / بحرانی محیط‌زیستی که به ابزار سیاسی تبدیل شد

تأیید رسمی هشدارها درباره جاده‌کشی در جنگل‌های هیرکانی / بحرانی محیط‌زیستی که به ابزار سیاسی تبدیل شد

by shahed
۱۴ مهر ۱۴۰۴
0

به گزارش گیلان صدر: انتشار خبر جاده‌کشی بدون مجوز در محدوده «گشت رودخان شفت» ــ یکی از سایت‌های ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ــ موجی از نگرانی در میان رسانه ها؛ فعالان محیط زیست و دوستداران میراث طبیعی ایجاد کرده است. فریبا بابایی، مدیر پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، در گفت‌وگو...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

سی‌ودو سال تلاش، چند رکعت نتیجه؟

نگاهی به عملکرد مدیرکل بانوان استانداری گیلان؛ زنان استان هنوز منتظر اقدام واقعی

طرح نوسازی و تجهیز مدارس محدوده منطقه آزاد انزلی با اعتبار بیش از ۷ میلیارد تومان

آیا «قانون جوانی جمعیت» به شما هم ربطی ندارد؟

تأیید رسمی هشدارها درباره جاده‌کشی در جنگل‌های هیرکانی / بحرانی محیط‌زیستی که به ابزار سیاسی تبدیل شد

معصومی و اظهارات عوام‌فریبانه!

پرونده مدیران پسماند شهرداری رشت چگونه به حکم تبرئه منجر شد؟

نخستین پارلمان شهری نوجوانان کشور در لاهیجان راه اندازی شد

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

جاده سازی در دل جنگل‌های هیرکانی؛ پرسش بی‌پاسخ درباره ارزیابی زیست‌محیطی

شش سال سکوت مدعی‌العموم؛ رودخانه‌ها، تالاب و سراوان همچنان قربانی

از شایعه تا تیتر: گوشت مرجوعی و بحران اطلاع‌رسانی در گیلان

اخبار پربازدید

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

۸ مهر ۱۴۰۴
فشار و پرونده‌سازی علیه یک خبرنگار مستقل؛ نامه‌ای سرگشاده به عالی‌ترین مسئولان کشور

فشار و پرونده‌سازی علیه یک خبرنگار مستقل؛ نامه‌ای سرگشاده به عالی‌ترین مسئولان کشور

۲۵ شهریور ۱۴۰۴
پرونده ثقتی را دیدید، اما باند فاسد امنیتی گیلان را ندیدید؟

پرونده ثقتی را دیدید، اما باند فاسد امنیتی گیلان را ندیدید؟

۲۶ شهریور ۱۴۰۴
شش سال سکوت مدعی‌العموم؛ رودخانه‌ها، تالاب و سراوان همچنان قربانی

شش سال سکوت مدعی‌العموم؛ رودخانه‌ها، تالاب و سراوان همچنان قربانی

۶ مهر ۱۴۰۴
روایت یک باند فساد امنیتی در گیلان؛ چگونه امنیت استان به گروگان گرفته شد

روایت یک باند فساد امنیتی در گیلان؛ چگونه امنیت استان به گروگان گرفته شد

۱۴ شهریور ۱۴۰۴
پرونده مدیران پسماند شهرداری رشت چگونه به حکم تبرئه منجر شد؟

پرونده مدیران پسماند شهرداری رشت چگونه به حکم تبرئه منجر شد؟

۱۱ مهر ۱۴۰۴

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1791 shares
    Share 716 Tweet 448
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1658 shares
    Share 663 Tweet 415
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1416 shares
    Share 566 Tweet 354
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1282 shares
    Share 513 Tweet 321
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1263 shares
    Share 505 Tweet 316

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In