به گزارش گیلان صدر و به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، مراسم رونمایی از پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) امروز دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ همزمان با هفته رشت با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا، اعضای شورای اسلامی شهر، رحیم شوقی شهردار، محمدحسین هوشنگی مدیرکل پست گیلان و سعید زاهدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در تالار مرکزی شهر برگزار شد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری رشت در مراسم مذکور با اشاره به تاکید و جدیت شوقی شهردار در راستای عملیاتی شدن شهر هوشمند در سال جاری اظهار کرد: رونمایی از پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر محقق شده است.
روح الله یزدانی، ایجاد شهر هوشمند را نیازمند آماده سازی برخی موارد در حوزه های شهرداری رشت عنوان کرد و افزود: معاونت های شهرداری به عنوان بهره برداران اصلی در حوزه های مختلف شهری در کنار ما بودند تا سامانه (رشت من) راه اندازی شود.
وی اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، محیط هوشمند، تحرک یا حمل و نقل هوشمند، حکمرانی هوشمند و مردم هوشمند را شاخصه های شهر هوشمند برشمرد و بیان کرد: برای حرکت به طرف اهداف شش گانه مذکور ابتدا می طلبید زیرساخت هایی را پیاده سازی کنیم و مهم ترین آن حفاری و ایجاد کانال فیبر نوری در سطح شهر بود.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت از ۱۰۰ کیلومتر حفاری به منظور قرار دادن فیبر نوری در سطح شهر خبر داد و تصریح کرد: با ایجاد سیستم هفت کاناله، ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در حفاری های مذکور قرار دادیم و حفاری ها ترمیم شده است.
یزدانی با اشاره به دو مصوبه شورای اسلامی شهر رشت در تایید لایحه شهرداری در اجرای هوشمندسازی شهری، خاطرنشان کرد: بخش سامانه شهروند سپاری در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) ایجاد شده است.
وی به قطع سه روزه ارائه خدمات شهرداری رشت به منظور تجمیع فعالیت ها در مرکز سرور شهرداری اشاره کرد و گفت: طی ۱۸ سال گذشته همواره به دنبال اتفاق مذکور بودیم و این امر محقق شد.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت با بیان اینکه درگاه پرداخت الکترونیکی در راستای تجارت الکترونیکی در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (سامانه رشت) تحقق پیدا کرده است، اظهار کرد: سال آینده موضوع کیف پول هوشمند به صورت مجازی و موضوع های مختلف در این زمینه را در برنامه داریم.
یزدانی، ارائه خدمات و بهره وری بهتر در شهر هوشمند را نیازمند یکسری الزام ها و بهینه سازی ها ذکر کرد و افزود: اتصال به دیگر دستگاه ها با بستری که وزارت ارتباطات فراهم کرده، استعلام بین دستگاهی از طریق سامانه (رشت من) امکانپذیر است.
به گفته وی، سامانه (رشت من) یک پنجره واحد خدمات الکترونیک محسوب می شود که منبعی برای حضور شهروندان برای دریافت خدمات از شهرداری رشت به صورت یکپارچه با قابلیت اتصال به سایر دستگاه است.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت با اشاره به پیاده سازی گزینه سامانه شفافیت در پنجره واحد خدمات الکترونیک (رشت من)، بیان کرد: به زودی نسخه جدید سامانه شفافیت در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت راه اندازی می شود.
یزدانی اضافه کرد: اطلاعات پروژه های عمرانی شهرداری از گزینه هایی است که به درخواست شهردار رشت در سامانه مذکور ایجاد شده و شهروندان می توانند اجرای پروژه ها را با قابلیت روزشمار مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه سامانه جامع منابع انسانی در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) ایجاد شده است، تصریح کرد: وقتی می خواهیم خدمتی را به شهروندان ارائه کنیم نیاز است کارکنان سازماندهی شوند و نظارت ویژه ای باشد و در این راستا سامانه جامع منابع انسانی در معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری رشت بارگذاری و اجرایی شده است.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت به ایجاد سامانه تحت وب مکاتبات اداری در پنجره واحد خدمات الکترونیک رشت من اشاره کرد و یادآور شد: ثبت صدور مکاتبه ها توسط مدیران از طریق درگاه مذکور انجام می شود.
یزدانی از راه اندازی گزینه نامگذاری معابر در سامانه رشت من خبر داد و بیان کرد: برای تحقق امر مذکور تفاهمنامه پلاک هوشمند با اداره کل پست گیلان منعقد شده است.
وی با اشاره به ایجاد استانداردهای شناسه خدمت، عنوان خدمت و استفاده خدمت برای نخستین مرتبه با تلاش حوزه تحول اداری در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من)، خاطرنشان کرد: قرار است برای سایر فرآیندها نیز شناسه های مذکور تهیه شود ضمن اینکه شهروندان حتی می توانند عملکرد سازمان را امتیازدهی کنند.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت به گزینه کنترل پروژه های عمرانی در پنجره واحد خدمات الکترونیک (رشت من) اشاره کرد و افزود: سامانه ۱۳۷ و سامانه توزین هوشمند کارخانه آسفالت از جمله گزینه هایی محسوب می شود که در پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) راه اندازی شده است.
یزدانی با اشاره به اتصال به پنجره خدمات دولت از طریق سامانه رشت من، اظهار کرد: شهروند با شماره موبایل خود می تواند به تمام درگاه ها حتی درگاه شهرداری رشت متصل شود.
وی، سامانه شهروندسپاری را از سامانه هایی ذکر کرد که همواره شهرداری رشت به دنبال آن بود، تصریح کرد: قسمت عمده ای از مراجعه شهروندان بابت موضوع هایی است که در سامانه شهروند سپاری و زیر مجموعه آن اتفاق می افتد و در این راستا سامانه شهروند سپاری با بخش های مختلف راه اندازی شده است.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت به گزینه تصدیق گواهی در سامانه شهروند سپاری اشاره کرد و گفت: اعلام ضابطه هوشمند، پرداخت عوارض نوسازی و پاسخ نقل و انتقال از دیگر گزینه های سامانه شهروند سپاری محسوب می شود که فعال شده است.
یزدانی از عکسبرداری ۳۶۰ درجه ای محدوده گلسار شهر رشت به صورت پایلوت در سامانه شهروند سپاری خبر داد و یادآور شد: کارشناس شهرداری با کلیک روی نقطه مورد نظر می تواند محدوده را پیدا کرده و نمای ظاهری ساختمان را مشاهده کند.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۸ هزار و ۸۳۱ استعلام نقل و انتقال و ۴۵ هزار و ۷۵۱ فیش نوسازی سال گذشته در شهرداری رشت داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته ۶۴ هزار سفر درون شهری برای مراجعه به شهرداری اتفاق افتاد و با راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری رشت (رشت من) این تعداد سفر کمتر انجام می شود ضمن اینکه ذخیره انرژی اتفاق می افتد.
رئیس سازمان فاوای شهرداری رشت، حفظ پارکینگ و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان را از ویژگی های راه اندازی سامانه رشت من ذکر کرد و گفت: پلیس راهور می تواند برنامه ریزی برای هوشمندسازی شهری داشته باشد و از این طریق می توانیم سه بعد هوشمندسازی را انجام دهیم.