برخی از پزشکان زیر بار این طرح نرفته و فرایند پروسه درمانی مردم در گیلان همانند سایر شهرهای کشور با مشکلات فراوانی مواجه شده است.اواخر دیماه امسال بود، که سازمان بیمه سلامت از حذف نسخه کاغذی و اجرایی شدن نسخه الکترونیک در کشور خبر داد. اما با گذشت یک ماه از اجرای این طرح ، به دلیل عدم آمادهسازی زیرساختهای فنی و استمرار بر استقرار سریع آن توسط وزارت بهداشت در مراکز درمانی،سازمان های بیمه گر ،پزشکان و داروخانه ها با چالش های متعددی در اجرای این طرح مواجه شدند.
برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از داروخانه های شبانه روزی در حوالی چهارراه میکائیل رشت رفتیم.
یکی از داروسازان این داروخانه به ما گفت: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اگرچه بسیاری از معضلات موجود در زمینه نسخه نویسی دستی را کاهش داده و باعث شفافیت در حوزه توزیع دارو شده،اما در حال حاضر مشکلات زیادی را بر دوش داروخانه ها آوار کرده است.
وی عدم همکاری برخی از پزشکان در صدور نسخه الکترونیک را مهمترین مساله در این زمینه بیان کرد و گفت: متاسفانه نظام پزشکی گیلان در زمینه نظارت بر پزشکان نقش جدی و پررنگی را اهمال نکرده و علاوه بر عملکرد سلیقه ای برخی پزشکان در این بخش ،عدم آشنایی آن ها با نرمافزارهای حرفهای و پلتفرم های مرتبط در این زمینه باعث سرگردانی و معطلی بیماران در داروخانه ها شده و ما به کرات شاهد به وجود آمدن اصطکاک و درگیری بین مردم و متصدیان داروخانه ها به خاطر تاخیر در زمان دریافت دارو بوده ایم.
در همین راستا یکی از متصدیان این داروخانه هنگام تهیه این گزارش به ما می پیوندد و با صحه گذاشتن بر صحبت های داروساز این داروخانه با انتقاد از اجرای ناقص و شتابزده این طرح گفت: به نظر من نسخه نویسی الکترونیک بخشی از فرایند اجرای پرونده الکترونیک است و تا زمانی که زیرساختها و بسترهای بانک جامع اطلاعاتی پرونده الکترونیک بیماران آماده نباشد،تداوم این طرح به این شکل و سیاق منجر به افزایش سردرگمی مردم خواهد شد.
به عقیده وی نسخه نویسی الکترونیکی در این شرایط شانس کمی برای نیل به موفقیت دارد. البته نه صرفاً به خاطر مشکلات سخت افزاری و نرمافزاری؛ بلکه به این خاطر که پزشکان محترم تمایل اندکی به مشارکت نشان میدهند و انگار همه آن ها توجیه نیستند که چرا باید از این طرح استفاده کنند. متاسفانه یک کد را برای چندین خدمت تعریف کردهاند و از طرفی بیمههای تکمیلی به سامانه متصل نیستند و هم ما و هم مردم به خاطر جزیره ای عمل کردن سازمان های بیمه گر در خلأ نبود پلتفرم جامع به مشکل بر خورده ایم.
یکی دیگر از داروخانه داران گیلانی در خیابان نواب رشت در این زمینه به ما گفت: بهتر بود نسخه نویسی الکترونیک فاز به فاز اجرا میشد.زیرا برخی خدمات هنوز کُد ندارند.مثل شنوایی سنجی، خدمات پاراکلینیک، آزمایشگاه و رادیولوژی و…
از طرفی این خدمات باید در سامانه کد داشته باشد تا پزشک بتواند آن ها را وارد کند.حالا علاوه براین ها شما مشکلات قطعی برق ،ضعیف بودن سرعت اینترنت و هزار یک مشکل دیگر را هم در نظر بگیرید.
در این داروخانه پیرمردی با یه کیسه پلاستیکی پر از دارو به جمع ما پیوست و با گلایه از ازدحام و شلوغی داروخانه ها با وجود شیوع ویروس کرونا گفت:من ۷۵ سال سن دارم و دچار عارضه قلبی هستم. بیشتر از ۴۰ دقیقه برای دریافت دارو در داروخانه معطل شدم.البته نه این داروخانه؛ عموم داروخانههایی که در طی این مدت به آن ها مراجعه کردم،وضع به همین منوال بود. اکثر داروخانه ها مجبورند که نسخههای کاغذی نوشته شده توسط پزشک را به صورت دستی وارد سامانه کنند.
لطفاً از مسئولین بپرسید؛اگر متصدیان داروخانه ها در حین وارد کردن عنوان دارو به این سامانه دچار خطا و اشتباه شوند،چه کسی پاسخگوی سلامت مردم خواهد بود؟! آیا مسئولین فکر نمی کنند که مردم ابزار آزمون و خطای نظام سلامت نیستند.
▪️مشکلات مردم پیگیری می شود
مدیر کل بیمه سلامت گیلان، در خصوص موارد عنوان شده گفت: مباحث مهمی در این گزارش مطرح شد. بیشک اجرای هر پروژه جدیدی در ابتدا بدون اشکال نخواهد بود و میتواند مشکلات جدیدی را برای متولیان و مصرف کنندگان آن خدمت به دنبال داشته باشد. اما با این وجود معتقدم موضوع حذف دفترچههای بیمه و الکترونیکی کردن فرایند نسخهنویسی و نسخهپیچی باید به درستی مورد پایش قرار بگیرد.زیرا بی توجهی به نواقص، تحقق این برنامه را با چالشهای جدی مواجه میکند.
دکتر جمشید محمدی، ضمن مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک افزود: مشکلات مردم قابل پیگیری بوده و اولویت ما کیفیت خدمات بهتر به مردم است و نباید دود این ناهماهنگی ها به چشم مردم برود. به همین از روی از پزشکان گیلانی تقاضا می کنم برای کاهش هزینه های درمانی مردم در این زمینه در این طرح مشارکت کنند.
وی گفت:این طرح در مقیاس کشوری و به جهت تامین منافع ملی کشورمان در حوزه سلامت اجرایی شده است و به نظر من هر گونه قضاوتی در این زمینه زود است؛چرا که موفقیت و دستیابی به نتیجه دلخواه در حوزه سلامت الکترونیک و همچنین تکمیل پرونده الکترونیک بیماران به یک بازه زمانی حداقل یکساله نیاز دارد.
دکتر محمدی،ضمن تشریح چشم اندازهای یکپارچه سازی نظام جامع الکترونیک سلامت در کشور گفت: با اجرای این طرح وقتی بیماری به پزشک مراجعه میکند، پزشک در جریان روند تاریخچه درمانی و دارویی بیمار قرار می گیرد. این اطلاعات منجر به صرفهجویی در وقت و درمان بیمار شده و همچنین ریسک اشتباهات و خطرات کمتری هم به نظام درمان تحمیل میشود.
مدیر کل بیمه سلامت گیلان،با اشاره به اینکه روزانه به متوسط ۸ هزار نسخه الکترونیک در گیلان تولید می شود،افزود: نسخه های الکترونیکی دارای مزیت های فراوانی همچون شفافیت اطلاعات، انضباط مالی و مدیریت منابع وایجاد پرونده الکترونیک سلامت ، جلوگیری از نسخه پیچی اشتباه به علت بدخطی پزشک و خیلی از مزایای دیگر هستند که با گذشت زمان و رفع ایرادات موجود منجر به افزایش کیفیت خدمات درمانی به مردم می شود.
دکترجمشید محمدی ،درباره روند استفاده از سامانه الکترونیکی سازمان بیمه سلامت گفت: بیمار با ارائه کد ملی در سامانه از نظر نوع و اعتبار بیمه استحقاق سنجی و پذیرش میشود و پس از ورود به مطب و معاینه توسط پزشک ، برای او دارو و سایر خدمات آزمایشگاهی و تصویربردرای بصورت الکترونیکی تجویز میشود و در پایان یک کد رهگیری به بیمار داده میشود تا به ارائه آن کد به داروخانه و مراکز پاراکلینیک ، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. همچنین این امکان فراهم شده است تا بیمه شده برخی از اقلام دارویی را از یک داروخانه و مابقی را با ارائه همان کد رهگیری از سایر داروخانه ها دریافت نماید و نیازی به مراجعه مجدد به پزشک و بازنویسی نسخه نداشته باشد.
دکتر محمدی، با بیان اینکه سامانه ۱۶۶۶ در راستای رسیدن به اهداف سازمانی، توانمندسازی بیمهشدگان و همچنین ارائه خدمات یکپارچه درمانی به بیمهشدگان راهاندازی شده است،افزود: به منظور پاسخگویی دقیق و سریع به شکایات مرتبط با پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک مردم میتوانند علاوه بر سامانه فوق _ نظرات، پیشنهادات و شکایات خود را به آدرسshekayat.ihio.gov.ir بفرستند ،تا مصادیق احتمالی شکایات ذینفعان به تفکیک بیمه شدگان و موسسات تشخیصی و درمانی طرف قرارداد از سوی سازمان مورد احصا و بررسی قرار بگیرد.