• درباره ما
  • تماس با ما
جمعه 13 تیر 1404
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

در برخی انتظارات جامعه از سازمان تامین اجتماعی ، ماهیت بیمه ای این مجموعه مغفول مانده است

9 تیر 1399
in اجتماعی, یادداشت
0
در برخی انتظارات جامعه از سازمان تامین اجتماعی ، ماهیت بیمه ای این مجموعه مغفول مانده است

گیلان صدر: سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بیمه گر اجتماعی کشور است که بدون تکیه بر بودجه دولتی ، از محل وصول حق بیمه ها و بر اساس محاسبات بیمه ای متداول در عرصه بین المللی ارائه تعهدات می نماید .

سازمان تامین اجتماعی با رویکردی اجتماعی اقتصادی درمعیشت ، زندگی ، ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی نیمی از جمعیت کشور که درواقع نیروهای مولد امروز جامعه و یا گردانندگان چرخهای اقتصادی سالهای نه چندان دورگذشته می باشند بصورت مستقیم اثرگذار است .

لیکن درسالهای اخیر که بدلیل مشکلات اقتصادی ، ایجاد فاصله طبقاتی ، بالا رفتن نرخ تورم و … شکافی عمیق درنسبت پرداخت تعهدات این سازمان به هزینه های جاری زندگی شکل گرفته، متاسفانه برخی ویژگی های منحصر به فرد که درواقع ماهیت وبنیان این مجموعه را تشکیل میدهد دراذهان عمومی کمرنگ و بعضاً به فراموشی سپرده شده است .

تامین اجتماعی درعرصه بین الملل یک نظام است که شامل حوزه های مختلف بیمه ای ، حمایتی و امدادی گردیده ودر بسیاری کشورهای توسعه یافته بعنوان حقی اجتماعی به صرف شهروندی اجرا و وظیفه ای برای دولتهاست در حالی که علیرغم تاکیداتی همچون اصل 29 قانون اساسی کشور ، ریشه اولیه فعالیت تامین اجتماعی در ایران گره خورده با قانون کارو درقالب بیمه های اجباری کارگران بوده و گروههای بعدی به مرور بر آن افزوده گردیده است .

نکته قابل تأمل اینکه ، ارائه تعهدات در این سازمان که ماهیتی عمومی و غیردولتی داشته و منابع آن متکی به حق بیمه های وصول شده از بیمه شدگان وکارفرمایان بوده ، بصورتی مشاع و بین النسلی درجامعه انجام می گردد و بر معیار محاسبات اکچوئری در بیمه های اجتماعی بوده و صرفاً به دوره زمانی محدودی تعلق ندارد که به نظر می رسد این مهم در انتظارات جامعه مغفول مانده است .

همه ساله بویژه در ماههای اولیه سال و هنگامه تعیین میزان افزایش مستمری ها ، یکی از موجهای گسترده فشار انتظارات بمنظور اعمال بالاترین میزان رشد حقوق از سوی بازنشستگان و مجامع مرتبط شکل می گیرد غافل از اینکه ، آیا منابع مالی و امکان تحقق آن میسر است یا خیر ؟

نکته جالب اینکه بسیاری ازاین گروه متوقعان برای دریافت مستمری بیشتر را افرادی تشکیل میدهند که باز هم بدلیل مشکلات زندگی و یا سطح شغلی ، در زمان بیمه پردازی کمترین حق بیمه را پرداخت نموده اند درحالی که یک تفکر و نگاه واقع بینانه و ساده در تامین اجتماعی حاکم است بدین شکل که طراحان این سیستم میگویند درزمان اشتغال ، چند قاشق از ظرف غذایتان ( درآمدتان ) را در صندوق ذخیره کنید و در دوره پیری و بازنشستگی یک بشقاب غذا دریافت کنید که قاعده ای منطقی است اما بدلیل شرایط خاص دوران سالمندی ومسائلی همچون بیماری ، داشتن فرزندان بزرگ یا عروس و داماد و نوه و نتیجه و … این گروه بدون لحاظ اصول حاکم بر یک سازمان بیمه گر و توجه به این نکته که میزان مستمری را خود افراد با نوع و میزان پرداخت حق بیمه در دوره بیمه پردازی مشخص مینمایند و نه تامین اجتماعی ، دارای انتظاری ناصواب با تفاسیری مبهم با سهمی افزونتر می باشند .

اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می گردد که با بررسی آمارها و اطلاعات سازمانی به نکاتی قابل توجه دست می یابیم و آن اینکه خود سازمان تامین اجتماعی نیز دوران جوانی و میانسالی را سپری نموده و رشد روزافزون شمار تعهدگیرندگان به نسبت ورودی ها مصداق بارز این ادعاست وعمق آن زمانی ملموس تر خواهد بود که از برخی شاخص های محاسباتی بیشتر آگاه باشیم .

بطور مثال محاسبات بیمه ای بگونه ای است که فرد با پرداخت 30 سال حق بیمه در شرایط طبیعی از مستمری بازنشستگی برخوردار می گردد در حالی که در تامین اجتماعی ایران متوسط دوره بیمه پردازی اندکی بیشتر از 17 سال شده و انواع بازنشستگی های پیش از موعد ( ماده 10 نوسازی صنایع ، سخت و زیان آور ، بازنشستگی با 60 سال سن و بیشتر از 10 سال سابقه و … ) نه تنها تعادل این محاسبات را دچار خدشه نموده ، بلکه سن بازنشستگی را نیز پائین آورده است .

ضعف فرهنگی ، نیازهای اقتصادی ، نداشتن حس مسئولیت اجتماعی و فقدان نگاه و درک صحیح به ماهیت سازمان تامین اجتماعی درسالهای اخیر را بایداز عواملی دانست که پیکره این مجموعه را خدشه دار و زخمی نموده است .

مقایسه بازنشستگان تامین اجتماعی وکشوری و لشکری ( دولتی ها ) با یکدیگر نیز ازمباحثی است که بدون رعایت انصاف در این حوزه شکل می گیرد بطور مثال طرح این سوال چندین ساله که اعمال همسان سازی چرا برای کارکنان بازنشسته دولت صورت گرفته ولی برای تامین اجتماعی لحاظ نمی گردد و جالب اینکه در همین زمان مثلاً کارکنان دولت معتقدند چرا کارگران باید حداقل 3 میلیون تومان عیدی بگیرند ولی یک مستخدم دولتی تنها یک میلیون تومان ، که همه این تفاسیر و پرسشها بیانگر عدم تمایز و درک جامعه از تفاوت صندوق های بیمه ای و شاید از آن مهمترین نحوه تامین منابع مالی آنهاست .

کارکنان ادارات و دستگاههای دولتی پس از سی سال کار ( غالباً بیمه پردازی کامل ) توسط وزارتخانه یا سیستم اداری خود به افتخار بازنشستگی نائل می گردند و کانون های بازنشستگی و مجامع صنفی مستقل برای پیگیری امور و تداوم فعالیت اجتماعی برای آنها پیش بینی شده است ولی میلیونها کارگر ، کارشناس ، تکنسین ، کارمند ، پرستار ، مهندس ، دکتر ، استاد دانشگاه و … از اقشار متنوع جامع پس از منفک شدن از سیستم شغلی خود ، به زمره عائله ای بزرگ در خانواده تامین اجتماعی ملحق شده و تمامی انتظارات آنها بسوی این مجموعه بازمی گردد و بدون شک کسب رضایتمندی صددرصدی برای نیمی از جمعیت کشور امری تقریباً محال خواهد بود .

درمثالی ساده برادرها و خواهرهایی را درنظر بگیرید که همگی در یک خانواده و سرسفره یک پدر و مادر با امکانات مشابه و تربیتی واحد رشد یافته اند ولی عملکرد فردی هر یک سبب شده که آینده ای متفاوت داشته باشند بگونه ای که یک فرزند پزشک جراح و متخصص باشد با درآمد حتی چندصد میلیون تومانی و دیگری مهندسی باشد با درآمدی چند ده میلیونی ودیگری کارمندی با درآمدی چند میلیونی که هیچیک نمیتوانند در این راستا بر پدر و مادر خود خرده بگیرند چرا که شکل استفاده از امکانات و فرصتها برای آنها علیرغم شرایط برابر ، متفاوت بوده است .

خلاصه کلام آنکه داشتن زندگی خوب توأم با آرامش و امنیت روانی و معیشت قابل قبول حق هر انسان و شهروند بوده و نظام تامین اجتماعی در کلان خود از ابزارهای دستیابی به این نیاز و ضرورت زندگی امروز می باشد لیکن توجه و رعایت حقوق متقابل نیز از الزامات شراکت بوده و بیمه شدگان و مستمری بگیران نباید خود را بعنوان یک شریک فقط در زمان سود و بهره برداری حاضر دانسته و در بحرانها و هجمه های وارده تماشاگر و مدعی باشند .

فراموش نکنیم که تامین اجتماعی بعنوان یک بیمه اجتماعی ، بمنزله چاره ای برای جبران اضطرار و حوادث زندگی ، برخلاف بیمه های تجاری مستقیماً انسانها را مخاطب خود قرار داده و به مثابه مولفه ای اثرگذار در توسعه و استقرار عدالت اجتماعی ، در هر زمان تلألو آن درخشان خواهد بود و این باور و نور را میتوان در چشمان بازنشسته ای که تنها نقطه امیدش برای امرارمعاش مستمری پایان ماه است ، بیمار تحت پوششی که زندگیش با عنایت حضرت حق و استفاده از خدمات درمان سازمان به او دوباره هدیه گردیده و پدر بیکار شده ای که با امید به مقرری دریافتی لبخند را به فرزندانش نثار میکند جستجو نمود .

Tags: امیررضا زندی فرتامین اجتماعی گیلانسازمان تامین اجتماعیگیلان صدر

نوشته مشابه

فضای شهری‌ باید به بستری برای تجلی ارادت به شهدا و الگوسازی برای نسل جوان تبدیل شود

فضای شهری‌ باید به بستری برای تجلی ارادت به شهدا و الگوسازی برای نسل جوان تبدیل شود

by shahed
9 تیر 1404
0

به گزارش گیلان صدر و به نقل از امور ارتباطات شهرداری رشت،صبح امروز دوشنبه ۹ تیرماه،در چارچوب دومین کنگره هشت هزار شهید استان گیلان و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مقاومت ۱۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی،با حضور حمید دامغانی فرمانده سپاه قدس گیلان،سردار...

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

by shahed
29 اردیبهشت 1404
0

به گزارش گیلان صدر: شورای رشت محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز در جلسه ۱۷۳ علنی شورا در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با تبریک ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: این روز باید نقطه عطفی در توسعه و تحول واحدهای روابط...

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

by shahed
29 اردیبهشت 1404
0

شهردار لاهیجان‌ از برگزاری جشنواره ملی و نمایشگاه چای و اجرای کنسرت رایگان مصطفی راغب از هنرمندان‌ مطرح کشورمان با حمایت مدیریت شهری در جزیره استخر لاهیجان خبر داد. به گزارش گیلان صدر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، رضا زنده دل در گفت...

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

by shahed
20 اردیبهشت 1404
0

به گزارش گیلان صدر و به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ "منطقه آزاد انزلی در تاریخ سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ میزبان برگزاری شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت چهاردهم" است. براین‌اساس در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری، منطقه آزاد انزلی باهدف بیان...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

فضای شهری‌ باید به بستری برای تجلی ارادت به شهدا و الگوسازی برای نسل جوان تبدیل شود

ترانزیت لوله های فولادی تركیه به تركمنستان از مسیر بندر كاسپین

ضرورت توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی رشت

نشست اعضای انجمن بنادر خصوصی ایران در بندر كاسپین

رویداد ملی «سفیران خلیج‌فارس» با مشاركت پیشكسوت گیلانی قایقرانی و پاروزنی از فارور تا كیش

پرداخت اضافه کاری نیروهای شرکتی بر اساس مصوبه جدید شورا

جشنواره چای با حضور مصطفی راغب روز جمعه در جزیره استخر لاهیجان برگزار می شود

منطقه آزاد انزلی میزبان شانزدهمین نشست خبری سخنگوی دولت

تاکید بر کیفیت و تسریع پروژه‌های آسفالت شهری در رشت

آغاز عملیات نهضت آسفالت در لاهیجان

اصلاح و بازسازی ۶۰۰۰ كیلومتر دیگر از شبكه‌های فرسوده برق گیلان

تلاش برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در منطقه آزاد انزلی

اخبار پربازدید

حرمت داری و درک کارکنان و مراجعان مهمترین اصل و گام اول موفقیت در مدیریت است

حرمت داری و درک کارکنان و مراجعان مهمترین اصل و گام اول موفقیت در مدیریت است

12 تیر 1399
مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

17 آبان 1400
اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

24 تیر 1399
مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری گیلان

مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری گیلان

17 دی 1399
ضرورت توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی رشت

ضرورت توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی رشت

14 خرداد 1404
مشاور شهردار رشت در مدیریت شهری منصوب شد

مشاور شهردار رشت در مدیریت شهری منصوب شد

22 مرداد 1398

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1777 shares
    Share 711 Tweet 444
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1646 shares
    Share 658 Tweet 412
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1411 shares
    Share 564 Tweet 353
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1271 shares
    Share 508 Tweet 318
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1256 shares
    Share 502 Tweet 314

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In