• درباره ما
  • تماس با ما
پنجشنبه, آبان ۲۲, ۱۴۰۴
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

تنزل در میراث طالقانی

ارزیابی‌ موقعیت کنونی شوراهای شهر و روستا با نگاهی به شورای شهر رشت

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
in اجتماعی, اسلایدشو, یادداشت
0
تنزل در میراث طالقانی

اختصاصی/ گیلان صدر، دکتر عباس نعیمی جورشری، جامعه شناس: شوراهای اسلامی شهر و روستا را می توان میراث نظری مرحوم آیت اله طالقانی دانست. میراثی که مبین تفکر دموکرات و مردم مدارانه آن سویه ی فکری بوده است. بااین‌حال آنچه امروزه در نهاد شورا دیده می شود کمتر نشانه ای از آن سقف بلند آرمان خواهی دارد. لذا می توان از چیستی و چرایی این پدیدار نو پرسش نمود. پرسشی که میتواند معطوف‌ به شهری پیشگام چنان رشت باشد. پاسخ اما ساختاری است فلذا تابع مجموعه شوراهای کشور خواهد بود. نکات زیر در این باره محل تأمل است:

۱. می توان عنوان شوراها را _به معنای نوینش_ در انقلاب مشروطه ردیابی نمود. آنجا که نخستین نقش آفرینی مردمان در تعیین سرنوشت عمومی مدرن رقم می خورد. انجمن های گیلان و انجمن ملی رشت از جمله مهمترین این تشکیلات در کشور بودند که بر مشروطیت اثرات چشمیگر داشتند. خاصه آنجا که به احیای مشروطه دوم یاری رساندند. انجمن های گیلان علاوه بر امر سیاسی مستقیم، در امر اجتماعی و پیشبرد اهداف مدرنیته‌ فرهنگی فعال بودند. این در حالی بود که بسیاری از بخش‌های ایران با هژمونی جریانات محافظه کار، حافظ ساختارهای سنتی بودند.

۲. چرخش گفتمانی ایران در سال ۵۷ ، جهان اجتماعی‌‌ ایرانیان را وارد چشم اندازهایی متفاوت نمود. افق هایی که در ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت قرار داشت. اینگونه «پدر طالقانی» ‌پیشگام ایده شوراها شد. او که از یکسو حامی جنبش ملی نفت و دولت مرحوم دکتر مصدق، و از سوی دیگر مولف «پرتوی از قرآن» بود، در پیوند این افق های دوگانه می کوشید. ایده مرکزی «شورا» ترجمانی از آن پیوند گفتمانی بود. تاکید بر نقش مردم در حاکمیت سرنوشت خویش. بااینحال یک و نیم دهه طول کشید تا ایده طالقانی عملیاتی شود. استقبال مردم به انتخابات نخستین دوره شورای اسلامی شهر و روستا بیانگر موقعیت مطلوب این ایده در قشرهای اجتماعی است. این اقبال در گیلان نیز چشمگیر بود. می توان آن «لحظه» را نقطه ای معیاری برای سنجش های بعدی مناسبات مردم-شورا دانست. فلذا می توان پرسید «اکنون» که دولت-ملت در شورای ششم ایستاده است، چه نسخه ای از آن محبوبیت و اقبال برجا مانده؟

۳. مقبولیت شوراها را می توان در عناصری جست که شاخص ترین آنها در سه مولفه «دانش تخصصی شهری»، «پاکدستی» و «شجاعت عمل» قابل رصد می باشند. این مثلث معیارین می تواند برای طراحی راهبردی و ارزشیابی عملیاتی شوراها مفید باشد.

مولفه نخستین، الزام «فهم» مسأله شهر و روستاست. ذهن نابلد از درک مساله و ابعاد آن ناتوان است. ناآشنایی با مسایل اجتماعی و راهبردهای توسعه شهری-روستایی عضو شورا را به یک تریبون غیرمتخصص تقلیل می دهد که ضعف دانایی خویش را با هیاهوهای جمعی پوشش می دهد. بدفهمی چنین شورایی از معضل های پیرامونی و ناتوانی آن در درک دقیق شهرنشینی و زیست روستایی، بهداشت عمومی و پسماندهای شهری، حاشیه نشینی، محیط زیست و فضاهای تنفس، هویت تاریخی و فرهنگی، جایابی های صنعتی، حیات جمعی را در بن بست های روزمره قرار می دهد. تا آنجا که امورات عادی شهری قفل می شوند و روکش خیابان ها چنان دستاوردی بزرگ قلمداد می گردد.

مولفه دوم بر زیست اخلاقی عضو شورا در رزومه مالی و اقتصادی دلالت دارد. فساد اقتصادی به عنوان بنیادی ترین اشکال فساد، مورد حساسیت شدید مردم است. خاصه اینکه جرایم یقه سفیدان بر امتیازاتی تکیه دارد که او به واسطه مقام مدیریتی کسب نموده است. عضو شورا در معرض رانت های متکثری است که پرهیز از آن ها مستلزم «پاکدستی» اوست. پاکدستی به مثابه امری درونی و نه نمایش اجتماعی‌‌-سیاسی! حسب فسادهای مالی گسترده در سال‌های ماضی و اختلاس های بزرگ بانکی، حساسیت عمومی نسبت به این امر دوچندان شده. حساسیتی بر حق که بر تضادهای عمیق طبقاتی دلالت دارد و می تواند شورا را چنان توزیع کننده رانت جلوه دهد.

مولفه سوم بر ضرورتی تاکید دارد که لازمه اجرایی شدن اصلاحات شهری-روستایی است. تغییر و توسعه همواره با مقاومت نهادهای سنتی مواجه می‌شود. این نهادها حسب ریشه داشتن در امر قدرت، قابلیتهای بالایی از فشار را نشان می دهند. عضو شورا با تسلیم شدن به این فشارهای بیرونی از تحقق برنامه‌های توسعه جا می ماند. منافع گروه های ذینفع آنگاه که برخلاف منافع عمومی قرار دارد، از پیشبرد برنامه‌های توسعه جلوگیری خواهد نمود و تجربه نشان داده که از هیچ اهرمی فرو گذار نمی کند. بنابراین شورای متخصص پاکدست را نیز می تواند فشل نماید. ایستادگی عضو شورا در مقابل این فشارها و تهدیدها، انتظار برحق مردمانی است که بدان رای داده اند.

۴. می توان هرکدام از مولفه های مثلث را برای ارزیابی شوراهای شهر خاصه شوراهای شهر رشت به کار گرفت و پرسش نمود:

الف. دانش تخصصی شهری در ادوار مختلف شوراها چه روندی را نشان می دهد؟ معدل این مولفه در اعضای ادوار شورای رشت روند صعودی/نزولی/ثابت داشته است؟ پاسخ نسبی همانا روند نزولی است.

ب. پاکدستی و سلامت اقتصادی اعضای شورای رشت در ادوار ششگانه چه روندی داشته است؟ افکار عمومی در اینباره چه نظری دارد؟ پیمایشی فراگیر در اینباره انجام نشده اما می توان بطور نسبی از تلاطم در نمودار مفروض سخن گفت که افت و خیز گروهی و منفرد در آن دیده می شود.

ج. آیا صفت شجاعت عمل در ادوار ششگانه شورای شهر رشت افزایش یافته است یا شاهد عقب نشینی اعضا از منافع مردم بوده ایم؟ هراس های ساختاری و منفعت طلبی فردی چه تاثیری بر عملکرد ادوار ششم داشته است؟ به زعم نگارنده نمی توان برای این مولفه، کارنامه‌ای مثبت قایل شد.

در یک جمع بندی می توان تصریح نمود که شوراهای شهر و روستا از آرمان خواهی مستتر در میراث طالقانی به یک نهاد ناکارآمد تنزل یافته است. «تنزل» کلید واژه درک موقعیت‌ شوراها در کشور است که خود منبعث از ساختارهای موجود می باشد. این ناکارآمدی را می توان بطور نسبی در مجموعه فرایند شورای شهر رشت نیز مشاهده نمود. نکته اینکه مثلث معیارین مذکور به درک چگونگی تنزل شوراها کمک می کند‌. محدود شدن انتخاب های عموم، اثرگذاری های غیرقانونی بر انتخابات و خرید رای، ورود عناصری که کمتر بهره ای از دانش تخصصی، پاکدستی و شجاعت دارند در یک معدل کلی به تنزل مذکور انجامیده است.

با اینهمه باید تصریح نمود حفظ نهاد شورا بر حذف آن اولویت دارد. این بایسته ای اجتماعی‌‌ است و حفظ دستاوردی تاریخی. اگرچه شورای شهر کنونی از آرمان های مفهومی طالقانی دور افتاده و از نقش دموکراتیکش در حد واسط دولت-ملت منحرف شده، حفظ آن چنان تمرینی تاریخی است. اگرچه شورا از رسالت جامعه شناسانه اش فاصله ای چشمگیر یافته، امر توسعه را گاه به روکش آسفالت و بنرهای خودتشکری و امربری گروه های فشار و‌ گاه به رانت خواری، منفعت طلبی شخصی و جناحی، تقلیل داده است بااینحال حفظ این نهاد به عنوان یک نهاد مدنی -اگرچه بیمار- بر مرگ آن اولویت دارد. این نگهداری چنان تمرینی تاریخی است برای تحولات آتی ایران. این امر باید با پرسشگری و مطالبه نقادانه همراه باشد. جامعه مدنی، حامل این نقش تاریخی است.

Tags: ایت الله طالقانیدکتر عباس نعیمی جورشریروز شوراهاشوراشوراهای اسلامی شهر و روستا

نوشته مشابه

از هشدار گذشتیم؛ حالا نوبت مطالبه است

از هشدار گذشتیم؛ حالا نوبت مطالبه است

by shahed
۲۰ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: روز گذشته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «یک نوبت تزریق داروی سرطانی به یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان رسیده است.» رسانه‌ها عدد را پخش کردند، اما هیچ‌کس نگفت چرا باید یک انسان برای زنده ماندن چنین بهایی بدهد؟ ما در گیلان البته نیازی به عدد نداریم؛...

بیست‌سالگی فاضلاب آستارا و وعده‌ی «تا پایان سال»

بیست‌سالگی فاضلاب آستارا و وعده‌ی «تا پایان سال»

by shahed
۱۸ آبان ۱۴۰۴
0

اخنصاصی/گیلان صدر: خبرها همیشه تکراری‌اند، فقط تاریخ‌شان عوض می‌شود. روز گذشته هم معاون فنی آبفای گیلان گفته: «تا پایان سال جاری مشکل فاضلاب آستارا رفع می‌شود.» جمله‌ای که هر چند سال یک‌بار در رسانه‌ها منتشر می‌شود، با همان ساختار، فقط با اسمِ مسئول جدید. پروژه فاضلاب آستارا، طبق آرشیو رسمی...

آیا مدیر محکوم با نفوذ سیاسی پشت پرده مصون از اجرای قانون مانده است؟

آیا مدیر محکوم با نفوذ سیاسی پشت پرده مصون از اجرای قانون مانده است؟

by shahed
۱۵ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان‌صدر: در مرداد ۱۴۰۴، شعبه دوازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان رأی مهمی صادر کرد؛ بر اساس این حکم قطعی و لازم‌الاجرا، یکی از مدیران منتسب به یکی از نمایندگان با‌تجربه فعلی مجلس به جرم سوءاستفاده از موقعیت شغلی به پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. در متن...

ضرورت اعلام وضعیت اضطراری سلامت در گیلان

ضرورت اعلام وضعیت اضطراری سلامت در گیلان

by shahed
۱۴ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان‌صدر: گیلان در وضعیت خطرناک است؛ نه بحران، بلکه فاجعه‌ای گسترده در حال وقوع. سرطان دیگر برای این استان تنها یک بیماری نیست؛ یک واقعیت روزمره است. بنا به گزارش‌هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رسانه‌ها، استان در صدر استان‌های کشور با بیشترین شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

از هشدار گذشتیم؛ حالا نوبت مطالبه است

بیست‌سالگی فاضلاب آستارا و وعده‌ی «تا پایان سال»

آیا مدیر محکوم با نفوذ سیاسی پشت پرده مصون از اجرای قانون مانده است؟

ضرورت اعلام وضعیت اضطراری سلامت در گیلان

زباله‌گردی؛ نماد پیشرفت یا شرم ملی؟

صدور قرار مجرمیت برای یکی از شهرداران غرب گیلان

وقتی درخواست عدالت در گیلان به تهران فرستاده شد

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

بحرانِ درمان یا بحرانِ مدیریت؟/ بحرانی که با یک گزارش رسانه‌ای حل شد!

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

اخبار پربازدید

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

۲۷ مهر ۱۴۰۴
آیا مدیر محکوم با نفوذ سیاسی پشت پرده مصون از اجرای قانون مانده است؟

آیا مدیر محکوم با نفوذ سیاسی پشت پرده مصون از اجرای قانون مانده است؟

۱۵ آبان ۱۴۰۴
ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

۲۷ مهر ۱۴۰۴
بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

۳ آبان ۱۴۰۴
ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۲۹ مهر ۱۴۰۴
سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و  نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

۲۱ مهر ۱۴۰۴

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1797 shares
    Share 719 Tweet 449
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1659 shares
    Share 664 Tweet 415
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1419 shares
    Share 568 Tweet 355
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1290 shares
    Share 516 Tweet 323
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1264 shares
    Share 506 Tweet 316

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In