گیلان صدر، دکتر مختار جباری: نظام هاى سیاسى برآمده از چندین منظومه فکرى هستند که در نهایت یک مفصل بندى دارند که این منظومه هاى فکرى را به هم مى چسباند. این مفصل بندى ها براى نظام هاى سیاسى حیاتى و مهم هستند و لق شدن یا محو شدن هر یک از عناصر این مفصل بندى ، کل سامان آن منظومه هاى فکرى را به هوا میدهد.
در نظام هاى سیاسى غرب که برآمده از چندین منظومه فکرى هستند پس از چند قرن و هم اکنون میتوان تعدادى از این عناصر مفصل بندى را شناسایى کرد. اومانیسم، انباشت سرمایه، مصرف ، حقوق بشر و … تعدادى از این عناصر هستند و نظام هاى سیاسى غرب با لق شدن یا محو شدن این عناصر بشدت مقابله میکنند.
نظام سیاسى ایران که بر آمده از چندین منظومه فکرى شیعى هست در تعیین عناصر مفصل بندى خود ،رو به عناصرى آورد که نمى تواند شاهد لق شدن و به هوا رفتن این عناصر باشد. اینکه آیا این عناصر به درستى تعیین شده اند یا نه موضوع بحث این نوشتار نیست بلکه به هر دلیلى و به هر شیوه اى که این عناصر انتخاب شده باشند در طول این چهار دهه براى نظام سیاسی حکم عناصر مفصل بندی اش را پیدا کرده اند. تعدادی از این عناصر را میتوان چنین نام برد: عاشورا و مناسک مربوط به آن، شهادت ، مهدویت و انتظار ، حجاب و ….
حجاب براى نظام سیاسی ایران جزو عناصر مفصل بندی اش تعیین شده است. اینکه این عناصر آیا درست انتخاب شده اند الان موضوع بحث این نوشتار نیست بلکه موضوع این است که نظام سیاسی در تقویت این عناصر نمی تواند به یکسان عمل کند. عاشورا و مناسک آن مرتب تقویت میشود و نظام سیاسى ابزار هاى تقویت آنرا دارد ، شهادت و مهدویت نیز به مانند عاشورا هستند که نظام سیاسى ابزار هاى تقویت آنرا دارد . این وسط تنها عنصر حجاب دچار چالش جدى براى تقویت از سوى نظام سیاسی شده است . حجاب بدنه اجتماعى گسترده اى را در بر مى گیرد و ابزارهاى نظام سیاسى در قد و قامت این گستردگى نیست . لق شدن یا محو شدن این عنصر ( حجاب) بیش از آنکه برآمده از اراده باشد برآمده از میل و خواسته است . فرق آنچه که از اراده بر مى خیرد و آنچه از میل بر مى خیرد در این است که اراده با اراده قوى تر تغییر و تضعیف میشود و میل با اراده قوى طرف مقابل قوى تر میشود.











