گیلان صدر، دکتر مختار جباری: نظام هاى سياسى برآمده از چندين منظومه فكرى هستند كه در نهايت يك مفصل بندى دارند كه اين منظومه هاى فكرى را به هم مى چسباند. اين مفصل بندى ها براى نظام هاى سياسى حياتى و مهم هستند و لق شدن يا محو شدن هر يك از عناصر اين مفصل بندى ، كل سامان آن منظومه هاى فكرى را به هوا ميدهد.
در نظام هاى سياسى غرب كه برآمده از چندين منظومه فكرى هستند پس از چند قرن و هم اكنون ميتوان تعدادى از اين عناصر مفصل بندى را شناسايى كرد. اومانيسم، انباشت سرمايه، مصرف ، حقوق بشر و … تعدادى از اين عناصر هستند و نظام هاى سياسى غرب با لق شدن يا محو شدن اين عناصر بشدت مقابله ميكنند.
نظام سياسى ايران كه بر آمده از چندين منظومه فكرى شيعى هست در تعيين عناصر مفصل بندى خود ،رو به عناصرى آورد كه نمى تواند شاهد لق شدن و به هوا رفتن اين عناصر باشد. اينكه آيا اين عناصر به درستى تعيين شده اند يا نه موضوع بحث اين نوشتار نيست بلكه به هر دليلى و به هر شيوه اى كه اين عناصر انتخاب شده باشند در طول اين چهار دهه براى نظام سیاسی حکم عناصر مفصل بندی اش را پیدا کرده اند. تعدادی از این عناصر را میتوان چنین نام برد: عاشورا و مناسک مربوط به آن، شهادت ، مهدویت و انتظار ، حجاب و ….
حجاب براى نظام سیاسی ایران جزو عناصر مفصل بندی اش تعیین شده است. اینکه این عناصر آیا درست انتخاب شده اند الان موضوع بحث این نوشتار نیست بلکه موضوع این است که نظام سیاسی در تقویت این عناصر نمی تواند به یکسان عمل کند. عاشورا و مناسك آن مرتب تقويت ميشود و نظام سياسى ابزار هاى تقويت آنرا دارد ، شهادت و مهدويت نيز به مانند عاشورا هستند كه نظام سياسى ابزار هاى تقويت آنرا دارد . این وسط تنها عنصر حجاب دچار چالش جدى براى تقويت از سوى نظام سیاسی شده است . حجاب بدنه اجتماعى گسترده اى را در بر مى گيرد و ابزارهاى نظام سياسى در قد و قامت اين گستردگى نيست . لق شدن يا محو شدن اين عنصر ( حجاب) بيش از آنكه برآمده از اراده باشد برآمده از ميل و خواسته است . فرق آنچه كه از اراده بر مى خيرد و آنچه از ميل بر مى خيرد در اين است كه اراده با اراده قوى تر تغيير و تضعيف ميشود و ميل با اراده قوى طرف مقابل قوى تر ميشود.