• درباره ما
  • تماس با ما
دوشنبه, آبان ۱۲, ۱۴۰۴
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

فساد در روابط عمومی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
in اجتماعی, یادداشت
0
فساد در روابط عمومی

گیلان‌صدر، ایمان رنجکش: مهم‌ترین شاخصه عصر ارتباطات با دوره‌های گذشته در این است که پیشتر «افکارعمومی» به واسطه روسای قبایل، پادشاهان و رهبران مذهبی هدایت و تغییر می‌کرد اما اکنون امتیاز ویژه‌ی تلاش برای تغییر افکارعمومی به همگان داده شده است؛ عصری که «روابط عمومی» در راس هرم تاثیرگذاری بر جامعه توسط پدران آن یعنی «برنیز» و «ایوی‌لی» ماهیت علمی و عملی پیدا کرد.

«روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط‌اند انجام می‌دهد»؛ این تعریف اتوکشیده‌ای‌ست که امروز برای روابط عمومی بازگو می‌کنیم اما چیزی که درحال حاضر در جامعه بعنوان «روابط عمومی» با آن مواجه‌ایم تقریبا همان پروپاگاندایی‌ست که در گذشته از آن بعنوان حرفه‌ای خلاف و فاسد یاد میشد. در این مطلب هدف منجلاب نشان دادن این عرصه نیست اما در مجموع «تاریکی روی دیگر روشنایی‌ست» و تلاش میکنیم در کنار کارکردهای سازنده و مثبت آن، به سیمای مرموز و تاریکش نیز نگاهی بیندازیم.

امروز ما با انفجار کارگزاران روابط عمومی مواجه هستیم که بدلیل پیچیدگی فزاینده زندگی مدرن به این عرصه رو آورده‌اند با این نیت که فعالیت‌های یک بخش از جامعه را برای بخش دیگر جامعه قابلِ فهم کنند. خواه به شکل تخصصی و خواه با مهندسیِ رضایت یا کاریکاتوری از آن! امروز همه به روابط عمومی نیاز دارند و پنجره‌ای است که برای مزین‌شدن یک تشکیلات و ارتباط درست با جامعه به آن رجوع می‌کنند.

تحریم، اختلاف طبقاتی، قیمت‌های سربه فلک کشیده، توزیع ناعادلانه ثروت و ده‌ها مواردی که نشان میدهد ممکلت سال‌هاست از ریل خارج شده و همینطور به بیراهه‌رفتن ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی همیت لازم برای بهبود اوضاع وجود ندارد و رکن دل‌مشغولی مسئولان از دولتی تا بخش خصوصی را به یک جنگ معطوف کرده: «جنگ افکارعمومی». اینجا شاهدیم که هر مدیری، یک مشاور رسانه‌ای و روابط عمومیِ با نفوذ در کنار خود استخدام کرده و با لشگری از هشتگ و توییت و پست و استوری به اقناع‌سازی اقدامات خود در رسانه‌ها و ایجاد ارزش‌های ساختگی در ذهن جامعه میپردازد، درحالیکه در حقیقت ماجرا رسما از عملکردِ مثبت تهی است و مردمی که خسته و کلافه تنها نظاره‌گر این نمایش پرسر و صدا هستند. باگ بزرگ فعالیت روابط عمومی در این است که هیچ تضمینی علیه سواستفاده، منفعت‌طلبی و بزرگنمایی از آن وجود ندارد و سنجش آن فقط به میزان درک عامه برمیگردد.

از دیرباز، قالب‌دهی به ذهن توده‌ها محدود به یک یا دو عرصه خاص نبوده و از سیاست و تجارت گرفته تا کارخانجات، کشاورزی، خیریه، آموزش و دیگر عرصه‌ها مدیون بازیگرانی است از آن‌ها بعنوان بازوی اجرایی «دولت نامرئی» یاد میشود.

اتفاقی که درحال وقوع است درواقع رونوشتی خلاف از کارکرد روابط عمومی بوده که ادوارد برنیز ۹۴ سال پیش در کتاب «صنعت پروپاگاندا» این چنین نوشت : «کارکرد روابط عمومی بسیار وسیع‌تر از توزیع‌کننده اطلاعات در خبرگزاری‌هاست. دولت باید یک وزارت روابط عمومی که عضو کابینه رییس جمهور باشد ایجاد کند. کارکرد این مقام باید اینطور باشد که اهداف آمریکا را به درستی و با جزئیات در جهان تفسیر کرده و شهروندان را با فعالیت‌های کشور و عللی که باعث آن فعالیت‌ها میشود؛ همراه سازد. این مقام نه یک تبلیغات‌چی و نه یک عاملِ رسانه‌ای با درک معمول از این مشاغل خواهد بود، او یک تکنسین آموزش دیده است که در تحلیل افکارعمومی و روندهای جامعه، با این هدف که دولت از مردم آگاه باشد و همینطور مردم از دولت. باید دموکراسیِ رهبری داشته باشیم با اقلیت هوشمندی که میدانند چگونه توده‌ها را به صف و هدایت کنند.»

ادوارد برنیز بعنوان بنیانگذار روابط عمومی و پدر تبلیغاتِ مدرن یکی از چهره‌های موثر و البته مرموز بر تحولات قرن ۲۰ تا به الان بوده است. هرچند مشاوره‌های او به اهل قدرت، دستاویز تبلیغات و قدرت‌طلبی‌هایی قرار گرفت که ابعاد منفیِ کمی نداشت. خصوصا آنجا که با دستکاری‌هایش در افکارعمومی در راستای سیاست‌های ایالات متحده منجر به سقوط حکومت‌های دموکراتیک میشد و با برانگیختن ترس در ناخودآگاه مردم، به سوی اهداف سیاسی و تجاری خاص هدایت میکرد. استبداد روشنفکرانه‌‌ای که او با تکیه بر اندیشه‌های دایی‌اش یعنی زیگموند فروید(بنیانگذار روانکاری) بنا نهاد، این بود که با انتقال آموزه‌های روانشناسی به مرکز تبلیغات، می‌شود خواسته‌ها و امیال ناآگاهانه جامعه را برآورده کرد و به عمیق‌ترین نیازها و ترس‌هایشان دست یافت و از آن در جهت مقاصد خود استفاده کرد.

در جامعه‌ ما که پیگیری اخبار از نان شب واجب‌تر شده و این تضاد منافعِ عمیق میان گروه‌ها باعث میشود شرایط ما عجیب‌تر از هر جای دنیا باشد؛ همه میخواهند با رسانه بر ما تاثیر بگذارند، اندیشه‌های ما را دیکته کنند، احساسات ما را راهنمایی کنند و اعمال ما را کنترل نمایند. از یک بلاگر گرفته تا بنگاه‌های رسانه‌ای بزرگ در خارج با بودجه‌های هنگفت و حتی همین صداوسیمای خودمان. همه و همه میخواهند با این ابزار ما را به سیطره خود درآورند.

«در اصول روابط عمومی می‌گویند که فعالیت‌های آن نمیتواند رنگ‌آمیزی حفاظتی برای مخفی کردن اهداف واقعی باشد. یک سیاست روابط عمومی مناسب تلاش نمی‌کند تا با ادعاهای بزرگنمایی شده و تظاهرهای نادرست، جامعه را به بیراهه ببرد بلکه سعی میکند هر سیاست و بیزینس خاصی را روشن و صحیح از مسیری که به افکار عمومی ختم می‌شود، تفسیر و ارائه کند.» اصولی که از آن فاصله زیادی گرفته شده است.

Tags: ایمان رنجکشروابط عمومیعصر ارتباطاتفسادگیلان‌صدر

نوشته مشابه

زباله‌گردی؛ نماد پیشرفت یا شرم ملی؟

زباله‌گردی؛ نماد پیشرفت یا شرم ملی؟

by shahed
۱۲ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: سرپرست ستاد امر به معروف گفته «زباله‌گردی نشانه پیشرفت کشور است». بله، درست شنیدید. در کشوری که مردم برای نان شب در سطل‌ها سر می‌برند، مسئول محترم این را «نشانه پیشرفت» می‌داند. کاربران در فضای مجازی جوابش را قشنگ دادند: «اگر زباله‌گردی منبع درآمد خوبی‌ست، شما که...

صدور قرار مجرمیت برای یکی از شهرداران غرب گیلان

صدور قرار مجرمیت برای یکی از شهرداران غرب گیلان

by shahed
۱۲ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: بر اساس شنیده‌های موثق، یکی از شهرداران مناطق غربی گیلان در پی پرونده‌های مرتبط با تضییع اموال عمومی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی با صدور قرار مجرمیت روبه‌رو شده است. منابع آگاه می‌گویند، این مقام محلی که نام او به‌دلایل حقوقی فعلاً فاش نمی‌شود، مدت‌هاست در مظان...

وقتی درخواست عدالت در گیلان به تهران فرستاده شد

وقتی درخواست عدالت در گیلان به تهران فرستاده شد

by shahed
۸ آبان ۱۴۰۴
0

اختصاصی/ گیلان صدر: رئیس کل دادگستری گیلان، الهیان، در همایش فصلی مدیران قضایی استان در هفتم آبان از «تحول در دستگاه قضایی»، «رویکرد مردمی» و «ارتقای کیفیت خدمت» سخن گفت. اما سؤال این است: تحول برای چه کسی و بر اساس کدام عدد؟ در هیچ‌یک از سخنرانی‌ها و گزارش‌های رسمی...

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

by shahed
۵ آبان ۱۴۰۴
0

گزارش اختصاصی گیلان‌صدر به مناسبت روز پرستار در گیلان، پرستاری دیگر شغل نیست؛ دوندگی میان شیفت و خستگی است. کمبود نیرو، شیفت‌های سنگین، معوقات چندماهه، و برخورد تحقیرآمیز مردم، پرستاران را تا مرز فرسودگی رسانده است. آن‌ها دیگر کارشان را با عشق انجام نمی‌دهند، بلکه بخاطر غریزه‌ی بقاست که دوام...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

زباله‌گردی؛ نماد پیشرفت یا شرم ملی؟

صدور قرار مجرمیت برای یکی از شهرداران غرب گیلان

وقتی درخواست عدالت در گیلان به تهران فرستاده شد

دوندگی میان شیفت و خستگی؛ پرستار در گیلان با غریزه بقا دوام می‌آورد

بحرانِ درمان یا بحرانِ مدیریت؟/ بحرانی که با یک گزارش رسانه‌ای حل شد!

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

پورسینا؛ قلبی که دانشگاه رهایش کرد

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

چهرهٔ ظاهراً ارزشی، تهدیدِ واقعی!

گیلان، صدرنشین فساد؛ بازرسی سرگرم گزارش‌ سازی

اخبار پربازدید

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

صادقی خمامی، مدیر عاملی که قانون را دور زد!

۲۷ مهر ۱۴۰۴
سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و  نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

سال‌ها مسئولیت بدون صلاحیت و نهادهای نظارتی در سکوت/رییس دانشگاه تماشاگر بی‌قانونی یا شریک آن؟

۲۱ مهر ۱۴۰۴
افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

افشاگری گیلان‌صدر: مدیرعاملی که قانون نمی‌شناسد و میلیاردها تومان زیر امضاهای بدون اعتبار+ مستندات

۸ مهر ۱۴۰۴
ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

ادعای بی پایه و اساس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ از توهم رضایتمندی تا واقعیت اعتراضات

۲۷ مهر ۱۴۰۴
ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ابهامات و تخلفات عامدانه در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۲۹ مهر ۱۴۰۴
بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

بازگشت چهره‌ مسئله‌دار به شهرداری رشت

۳ آبان ۱۴۰۴

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1793 shares
    Share 717 Tweet 448
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1659 shares
    Share 664 Tweet 415
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1419 shares
    Share 568 Tweet 355
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1288 shares
    Share 515 Tweet 322
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1263 shares
    Share 505 Tweet 316

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In