• درباره ما
  • تماس با ما
پنج‌شنبه 30 مرداد 1404
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها
No Result
View All Result
گیلان صدر
No Result
View All Result

بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

13 مهر 1400
in اجتماعی, یادداشت
0
بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران

گیلان صدر: اگر بپذیریم آموزش به عنوان یکی از مهمترین «مساله» های زندگی مردمان مطرح است آنگاه می توان در تعریف و تبیین این مسأله تعمق نمود. اما ابتدا باید بتوان به برجسته سازی وجوه مسأله پرداخت و آن را از «شر طبیعی شدن وخامت» نجات داد. شری که عموما دامن‌گیر «امر مکرر» می شود. در این راستا می توان حداقل به چهار نکته نظر داشت:

۱. نهاد؛

آموزش در زبان جامعه‌شناسانه اش به عنوان «نهاد» مطرح است. نهادها، سازوکارهای نظم اجتماعی هستند که رفتار گروه های انسانی را در چارچوبی مشخص راهبری می نمایند. اینگونه در متن اجتماعات بشری، نهاد آموزش همواره حاضر بوده است تا اعضای جامعه را برای زیستنی متناسب با آنچه «مطلوب و هنجارین» می داند، اماده نماید. عمده ترین سازمانی که جهان مدرن برای این امر تدارک دیده «مدرسه» است. مدرسه پس از خانواده‌ -بطور کلاسیک- مهمترین نهاد آموزش بشر برای زندگی اجتماعی‌‌ است. اهمیت نهاد مذکور در همین نکته نهفته است که اعضای جامعه متناسب با کیفیت آموزشی که دریافت می کنند به کنش اجتماعی‌‌ خواهند پرداخت. آنها «پیشبران» حرکت جامعه خواهند بود. شتاب رشد اجتماعی جوامع تا حد زیادی در گرو این پیشبران است که سبب ساز پیشرفت یا عقب افتادگی یک ملت در قیاس سایر ملل می گردد.

۲. امر نمادین؛

ژاک لکان با یاری جستن از دیالکتیک هگل و زبان شناسی سوسور به بازتعریفی از روانکاوی فرویدی دست زد که ابعاد اجتماعی مهمی دارد. او از سه نظم بنیادین نام برده است شامل امر خیالی، امر نمادین و امر واقعی. دومین نظم مذکور در اینجا مدنظر است.

امر نمادین شامل تمام چیزهایی که ما معمولاً واقعیت می نامیم. از زبان و قانون تا ساختارهای اجتماعی. آنچه امر نمادین را برپا می کند زنجیره دلالت های زبانی ست. این زنجیره بر وجوه دال و مدلول زبانی قرار دارد. زبان که سرشار از نشانه‌هاست. این نشانه‌ها پیوستار هستند یعنی نظامی رابطه ای یا تفاوتی را نشان می دهند. به زبان ساده در این نظام همه تفاسیر نشانه‌ شناختی به هم پیوسته است فلذا نمی توان هیچ نشانه ای را فارغ از نشانه ای دیگر تفسیر نمود. آموزش به مثابه نهاد، شبکه ای سراسری است که امر نمادین را در ذهن مخاطب تدوین می نماید.

۳. تطبیق بیرونی؛

مدرسه چنان زادگاه امر نمادین است. مفاهیم در نشانه‌های خاصی تعریف شده و آموخته می شود. ارزش گذاری اجتماعی در این فرایند تحقق میابد. کودک می‌آموزد که هدف های مشروع کدام است. کدام مسیرها تحسین می شود و کدام توبیخ. زیستن از چه دالان هایی به امر «رستگاری/دلپذیری» می انجامد. درواقع فضیلت ها و رذیلت ها برای او در این مکان و زمان معنا میابند. این معنایابی با جستجوی مابه ازا های بیرونی همراه است. آموزش گیرنده به محیط نگاه می کند تا امر نمادین را بیابد. مثال های پیرامونی برای او حکم تثبیت گری را دارد تا آموخته ها را جایابی کند. ارزش های نمادین را تشخیص دهد و ارزیابی نماید. سیستم های آموزشی کامیاب همان هایی هستند که در تطبیق امر نمادین با مثال‌های محیطی موفق باشند. در این سیستم ها دانش آموز یا دانشجو در انطباق امر نمادینی که آموخته با وقایع روزمره و رویدادهای جاری اجتماعش موفق خواهد بود.

۴. مخدوش شدن امر نمادین در نهاد آموزش ایران؛

با توجه به آنچه گفته شد می توان در چیستی امر نمادین در نهاد آموزش ایران سخن گفت. اینکه مدرسه چه مفاهیمی را برساخت می کند و نشانه های نهادینه شده در ذهن دانش پذیر چیست. چالش عمده در اینجا ایجاد می گردد که دانش پذیر در تطبیق این نشانه ها با مثال های پیرامونی دچار تشتت است. «آموزگار» برجسته ترین امر نمادین در این دستگاه است. او مرجع و الگوی نظر و عمل است. فلذا جایگاه و اثر گذاری اش در ذهن کودک و نوجوان بالاست. به نظر می رسد جایگاه معلم ایرانی در سال‌های اخیر تنزل یافته است. این تنزل در دو حوزه طبقاتی و اجتماعی رخ داده.

حقوق دریافتی معلمان در نسبت استانداردهای معیشتی، در حداقل قرار دارد. مطالبات برحق آن ها در بهبود بنیادین دستمزد -که در قالب طرح «رتبه بندی» و دریافت معادل ۸۰٪ اعضای هیأت علمی تدوین شده- پس از سالها هنوز محقق نشده است. این امر تنزل طبقاتی و معیشتی برای معلم ایجاد نموده است.
همزمان می توان از تنزل جایگاه اجتماعی او نیز سخن گفت. این تنزل در نگاه دانش آموزان به شغل معلمی نمود دارد. نفوذ ارتباطی معلم در مناسبات قدرت و ساختار «کم عمق» است. او در قیاس با اقشار دیگر همچون اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، تاجران، مدیران اجرایی و حتی کارمندان سایر دستگاه ها … دارای «قدرت نفوذ» کمتری است.
فکت هایی چند از خودکشی معلمان به دلیل تضییقات مالی و اجتماعی‌‌ موید این مطلب و شدت بحران است. بحرانی که در مقامی فراتر از مولفه طبقه و شانیت، بحران در امر نمادین است.

مولفه های تشکیل دهنده این بحران متکثر است و ذهن دانش آموز را با ناهماهنگی هایی در ارزشها، هنجارها، آرزوها، اعتمادها و نهایتا امید اجتماعی مواجه می سازد. آنجا که فضیلت آموخته شده در مدرسه را کمتر در ساختار عملا موجود میابد. راستگویی، وفاداری، مهربانی، ادب، شجاعت، عدالت، توسعه، آزادی، ارزش دانش، انسجام جمعی، همدلی و غیره نمونه هایی از امر نمادین هستند که در استراتژی نهاد آموزش ایران، تعلیم داده می شوند. اینگونه می توان به وسعت مسأله ای اشاره داشت که بحران امر نمادین نامیده می شود.

در یک جمع بندی بایستی تذکر داد که هرگونه استراتژی توسعه ملی بر شروطی استوار است که خروج از این بحران را مدنظر قرار دهد.

عباس (حنیف) نعیمی جورشری /جامعه شناس

Tags: بحران امر نمادیندکتر عباس نعیمی جورشریگیلان صدرنهاد اموزش

نوشته مشابه

اختتامیه سومین مسابقه سراسری عکاسی «امروز عاشورا» در منطقه آزاد انزلی | معرفی برگزیدگان و یادبود استاد فرشچیان

اختتامیه سومین مسابقه سراسری عکاسی «امروز عاشورا» در منطقه آزاد انزلی | معرفی برگزیدگان و یادبود استاد فرشچیان

by shahed
29 مرداد 1404
0

آئین اختتامیه سومین مسابقه سراسری عكاسی «امروز عاشورا» برگزار شد به گزارش گیلان صدر و به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقه سراسری عکاسی «امروز عاشورا»، روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ با حضور مسئولان ، جمعی از هنرمندان،...

آغاز ساماندهی ۴۰ سال دفن سنتی زباله در لاهیجان با ۳۵ میلیارد تومان

آغاز ساماندهی ۴۰ سال دفن سنتی زباله در لاهیجان با ۳۵ میلیارد تومان

by shahed
28 مرداد 1404
0

شهردار لاهیجان از جذب مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه تصفیه خانه و دفن بهداشتی زباله شهر لاهیجان خبر داد. به گزارش گیلان صدر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، رضا زنده دل در گفت و گویی افزود: پس از پیگیری ها و...

صندلی‌هایی که با رأی مردم خالی نمی‌شوند!

صندلی‌هایی که با رأی مردم خالی نمی‌شوند!

by shahed
28 مرداد 1404
0

اختصاصی/ گیلان صدر:معاونت تشکل ها و مشارکت‌های اجتماعی اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان در سال‌های اخیر به یکی از پرچالش‌ترین جایگاه‌های اداری استان تبدیل شده است؛ جایگاهی که به‌جای تقویت همکاری، به کانون بی‌اعتمادی و اعتراض بدل شد. نمونه بارز این وضعیت، انتخابات نماینده سمن‌ها در شورای توسعه...

بحران زباله در گیلان؛ تصمیمی که بحران را جابه‌جا کرد، نه حل

بحران زباله در گیلان؛ تصمیمی که بحران را جابه‌جا کرد، نه حل

by shahed
27 مرداد 1404
0

اختصاصی/ گیلان صدر: با حکم دادگاه تجدیدنظر گیلان، فعالیت کارخانه کود آلی رشت تعطیل شد. حکم قضایی صریح است: این مرکز تا زمان اخذ تأییدیه محیط‌زیست و شبکه بهداشت حق فعالیت ندارد. حکمی که در ظاهر می‌تواند نفس راحتی برای مردم اطراف کارخانه باشد، اما در واقع سندی دیگر بر...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

اختتامیه سومین مسابقه سراسری عکاسی «امروز عاشورا» در منطقه آزاد انزلی | معرفی برگزیدگان و یادبود استاد فرشچیان

توسعه همکاری‌های هوایی در گیلان با محوریت منطقه آزاد انزلی

آغاز ساماندهی ۴۰ سال دفن سنتی زباله در لاهیجان با ۳۵ میلیارد تومان

صندلی‌هایی که با رأی مردم خالی نمی‌شوند!

بحران زباله در گیلان؛ تصمیمی که بحران را جابه‌جا کرد، نه حل

بحران جمعیت و ستادهای بدون خروجی

عیادت استاندار گیلان از جنگلبان مجروح تالش؛ تأکید بر برخورد قاطع با قاچاقچیان مسلح

آمار جدید نصب کنتورهای هوشمند برق در گیلان

اظهارات پرهزینه‌ای که امنیت ملی را نشانه می‌رود

صنایع کوچک، موتور اشتغال ۲۷ درصدی گیلان

گام بزرگ گیلان در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی برای ادارات دولتی

موکب ویژه؛ مردم فراموش‌شده!

اخبار پربازدید

بازگشت مرد باروتی به شهرداری رشت/ محمود باقری خطیبانی مشاور اجرایی شهردار رشت شد

بازگشت مرد باروتی به شهرداری رشت/ محمود باقری خطیبانی مشاور اجرایی شهردار رشت شد

14 آبان 1398
جنگل ها و چالش تغییرات اقلیمی

جنگل ها و چالش تغییرات اقلیمی

11 مرداد 1404
شهرداری رشت، وظایف قانونی و هزینه‌کردهای خارج‌ازمتن

شهرداری رشت، وظایف قانونی و هزینه‌کردهای خارج‌ازمتن

15 مرداد 1404
وقتی همه «خبرنگار» می‌شوند؛ بحران خبررسانی در گیلان

وقتی همه «خبرنگار» می‌شوند؛ بحران خبررسانی در گیلان

19 مرداد 1404
برنامه‌ ویژه شب اربعین در لاهیجان با حضور چهره‌های مذهبی

برنامه‌ ویژه شب اربعین در لاهیجان با حضور چهره‌های مذهبی

15 مرداد 1404
تبلیغاتی از گیلان؛ نه صادق نه اخلاقی!

تبلیغاتی از گیلان؛ نه صادق نه اخلاقی!

11 مرداد 1404

اخبار پر اشتراک

  • راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    راه اندازی سامانه نوبت دهی تلفن همراه در مراکز درمانی تامین اجتماعی گیلان

    1786 shares
    Share 714 Tweet 447
  • مسئولان استان پاسخگو باشند/نهاد صادر کننده مجوز خانه عفاف فخر در گیلان کیست؟

    1650 shares
    Share 660 Tweet 413
  • اولین مرکز اختلالات اُتیسم استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشت افتتاح شد

    1416 shares
    Share 566 Tweet 354
  • هشدار در خصوص خطر اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان/در لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد

    1277 shares
    Share 511 Tweet 319
  • شرح فاجعه؛ نامهٔ آسیا ابتهاج به مسعود بهنود

    1260 shares
    Share 504 Tweet 315

گیلان صدر

دسترسی سریع

  • درباره ما
  • تماس با ما

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب این پایگاه خبری_تحلیلی محفوظ میباشد.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد . انتشار مطالب به معنی تایید محتوای آنها نیست |  سئو کیورد

No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • پرونده ویژه
  • یادداشت
  • طنز
  • سایر رسانه ها

eRasaneh_Trustseal(82722, true);

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In