دو مشکل بسیار حاد محیط زیست؛ ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با شهردار و اعضای شورای شهر در دفتر شورای اسلامی شهر رشت، ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان را از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی رشت عنوان کرد.

گیلان صدر:  دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر دیروز در نشست مشترک با شهردار و اعضای شورای شهر در دفتر شورای اسلامی شهر رشت، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۲۷۲ هزار آزمایش کرونا انجام شده و مجموعا ۵۷ هزار و ۱۰۰ نفر بستری شده اند.

وی با تقدیر از همراهی و همکاری همه جانبه در جهت استفاده از همه ظرفیتها، افزود: جهت حل مشکلات حوزه سلامت در استان و مقابله با بحران کرونا فقط بیش از ۳۵ سفر به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم و مشکلات استان را پیگیری کرده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به همکاری شهرداری رشت با دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: مشارکت در عملیات پاکسازی، گندزدایی و ضدعفونی معابر توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، تخصیص فضا جهت اسکان واحدهای دانشگاه جهت غربالگری در کرونا، مشارکت در تامین وسایل حفاظتی و ضدعفونی کننده و نصب بنرهای اطلاع رسانی عمومی در حیطه کرونا در میادین اصلی شهر از جمله این همکاری ها بوده است.

دکتر سالاری به برخی از چالشهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و افزود: معیوب بودن زیرساختهای بهداشتی و درمانی استان، فرسوده و مستهلک بودن نزدیک به یک سوم فضای فیزیکی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در استان، وضعیت نامناسب بیمارستانهای استان، ناتمام ماندن پروژه های بهداشتی درمانی استان و عدم جذب اعتبار جهت تکمیل کلینیک های ویژه استان و عدم اجرای طرح تحول نظام سلامت از نمونه این چالش‌ها بوده است.

وی به خلاصه‌ای از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و گفت: راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، افزوده شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس گیلان، افتتاح نخستین مرکزکاشت حلزون شنوایی قطب کاشت حلزون شمال کشور، بهره برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال و یا خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی شهید سلیمانی تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بهره برداری از دو بیمارستان در شرق و غرب استان، افزود: تجهیز و بهره برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش و تجهیز و بهره برداری بیمارستان جایگزین لنگرود مجموعا با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان از جمله این ابر پروژه ها بوده است.

دکتر سالاری همچنین به تجهیز  و راه اندازی اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، افتتاح اورژانس جدید بیمارستان رازی، توسعه بخش اورژانس بیمارستان فومن، بهسازی مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر ماکلوان و همچنین افتتاح ۳۲ پروژه عمرانی دانشگاه در سفر وزیر بهداشت به استان در خرداد امسال خبر داد.

وی همچنین به انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی با قرارگاه خاتم جهت احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی پورسینا رشت و احداث دانشکده پزشکی سایت لاکان آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تجهیزات سرمایه ای تأمین شده توسط دانشگاه علوم  پزشکی گیلان نیز اشاره کرد و گفت: تامین بالغ بر ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانهای دولتی استان، راه اندازی ۱۴ دستگاه سونوگرافی و اکو سونوگرافی، راه اندازی ۳ دستگاه رادیولوژی ثابت و ۶ دستگاه رادیولوژی پرتابل و راه اندازی ۹ دستگاه CT Scan 16 اسلایس از جمله این تجهیزات هستند.

دکتر سالاری همچنین از راه اندازی ۲۶ دستگاه اکسیژن ساز خبر داد و افزود: تامین ۴ دستگاه مخزن اکسیژن ۲۰ تن رازی، انزلی و لاهیجان و تلاش جهت تامین ۸ دستگاه مخزن اکسیژن در دستور کار دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان قرار دارد.

وی همچنین به افزایش تخت های درمانی در پیک های کرونا خبر داد و گفت: تجهیز و بهره برداری از مرکز اورژانس پشتیبان سایت لاکان، تجهیز اورژانس جدید بیمارستان حشمت و  تجهیز ICU جدید بیمارستان پورسینا از نمونه این اقدامات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به راه اندازی ۹ دستگاه اکسیژن ساز جدید از ابتدای مرداد ماه خبر داد و گفت: تعداد اکسیژن سازهای بیمارستانها از ابتدای کرونا مجموعا ۲۶ دستگاه بوده و سه مخزن اکسیژن مایع نیز خریداری و به بهره برداری رسیده اند.

دکتر سالاری همچنین به چالش های زیستی در شهر رشت نیز اشاره کرد و گفت: ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی رشت هستند.

وی با اشاره به عدم مدیریت صحیح پسماندها در رشت، افزود: این پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگیهای احتراق،  واکنش پذیری، خورندگی و سمیّت بر سلامتی انسان و طبیعت وارد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشکل فاضلابهای شهر رشت اشاره کرد و گفت: رهاسازی مسقیم و غیر مستقیم فاضلاب های شهری و خانگی تصفیه نشده به محیط و رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت بسیار موجب تشدید آلودگی شده و زمینه بروز بیماری ها را فراهم می‌کند.

دکتر سالاری همچنین با اشاره به دیگر مخاطرات فاضلاب ها در رشت، افزود: ورود فاضلاب های صنعتی تصفیه نشده اماکن صنعتی و کارگاههای سطح شهر رشت ازجمله؛ کارگاهها، کارواش ها و… بصورت مستقیم و غیر مستقیم به محیط و رودخانه های شهر رشت وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی شهر رشت اقدامی انقلابی می طلبد، افزود: زمینه بروز بسیاری از بیماری ها در این شهر، ریشه در آلودگی های زیست محیطی دارد و برای فراهم کردن بهداشت پایدار و پیشگیری از بروز بیماری لازم است اقدامی جهادی و انقلابی انجام شود.

نوشته مشابه

کشف بیش از ۹۱ میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

کشف بیش از ۹۱ میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

فرمانده انتظامی گیلان از کشف حجم قابل توجهی از نوشیدنی های قاچاق به ارزش بیش از ۹۱ میلیارد ریال در بازرسی از انبار یک شرکت در شهرستان رشت خبر داد. به گزارش گیلان صدر؛ سردار عزیزالله ملکی روز چهارشنبه با تشریح پیامدهای منفی قاچاق بر اقتصاد کشور، مبارزه با قاچاق...

چینی ها از بسته های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی استقبال کردند

چینی ها از بسته های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی استقبال کردند

یک هیئت تجاری خارجی از کشور چین با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و پیرامون انجام سرمایه گذاری در این منطقه به مذاکره پرداختند. به گزارش گیلان صدر؛ در این نشست رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با معرفی ویژگی های ممتاز جغرافیایی این منطقه...

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: همزمان با آغاز دهه حساب 100 امام و بنیاد مسکن 955 واحد مسکن روستایی با اعتبار بیش از هفت میلیارد ریال در مناطق مختلف گیلان به بهره برداری می رسد. به گزارش گیلان صدر و به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان...

مهار آتش سوزی خانه ویلایی در سلیمان داراب رشت

مهار آتش سوزی خانه ویلایی در سلیمان داراب رشت

حادثه آتش سوزی منزل مسکونی به ساعت 11:51صبح امروز دوشنبه 27 فروردین 1403 به مرکز فرماندهی آتش نشانی رشت اطلاع داده شد. به گزارش گیلان صدر: شهرام مومنی رییس سازمان آتش نشانی رشت گفت: با توجه به سازه های متراکم آن منطقه سریعا 8 خودروی اطفایی و آبرسان به محل...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

اخبار پربازدید

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.