قتل های ناموسی و نیاز به بازنگری در بعضی قوانین کیفری

گیلان‌صدر: در چند سال اخیر شاهد قتل های مختلف ناموسی و غیره در سطح کشور هستیم که با قدری تأمل، شاهد عدم پیشرفت آگاهی در بعضی از جوامع در سطح کشور می باشیم که باتوجه شرایط کنونی دنیا، کماکان در نوعی فضای فرهنگی متروک و مرد سالار که اصلا جایگاه، شأن و منزلتی برای زن و دیدگاه او به جامعه قائل نیست.

 مصطفی عباسی، عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، در یادداشتی در خصوص قتل های ناموسی نوشت: در چند سال اخیر شاهد قتل های مختلف ناموسی و غیره در سطح کشور هستیم که با قدری تأمل، شاهد عدم پیشرفت آگاهی در بعضی از جوامع در سطح کشور می باشیم که باتوجه شرایط کنونی دنیا، کماکان در نوعی فضای فرهنگی متروک و مرد سالار که اصلا جایگاه، شأن و منزلتی برای زن و دیدگاه او به جامعه قائل نیست.
این اتفاق در ابعاد مختلفی قابل بررسی می‌باشد و باتوجه به اصل ۱۰ قانون اساسی و حمایت از خانواده و همین طور جایگاه زن در اسلام، نیازمند ورود همه دستگاه های حاکمیتی برای اصلاح این امور می‌باشد.
باید به این مهم اشاره شود که در اکثر قتل های ناموسی خلأ قانونی کاملا احساس می شود.
ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی:
قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ علیه نباشد و مجنیٌ علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد.
تبصره- چنانچه مجنیٌ علیه مسلمان باشد، مسلمان نبودن مرتکب، مانع قصاص نیست.

ماده ۴۲۶ قانون مجازات اسلامی:
در موارد ثبوت حق قصاص، اگر دیه جنایت وارده بر مجنیٌ علیه کمتر از دیه آن در مرتکب باشد، صاحب حق قصاص در صورتی می تواند قصاص را اجرا کند که نخست فاضل دیه را به او بپردازد و بدون پرداخت آن اجرای قصاص جایز نیست و در صورت مخالفت و اقدام به قصاص، افزون بر الزام به پرداخت فاضل دیه، به مجازات مقرر در کتاب پنجم«تعزیرات» محکوم می شود.
فرد با خیال راحت دست به کشتن زن یا دختر خود بزند و بعد با توجه به اینکه اگر فرزند توسط پدر کشته شود قصاص ندارد و یا اگر زنی توسط مردی کشته شود، خانواده مقتول باید برای قصاص تفاضل دیه پرداخت کند و ضعف مالی خانواده مقتول به قاتل قوت قلب برای انجام این کار وحشتناک می دهد.

اما از بُعد فرهنگی باید جامعه شناسان و روانشناسان به نوعی پای کار بیایند، خلأ حضور رسانه در بالابردن سطح فرهنگ بعضا احساس می‌شود.
در قتل زن جوان اهوازی، چهره خندان مردی مشاهده می شود که از این جنایت هولناک احساس غرور می‌کرد. با کمی دقت، به فرهنگی متروک در این بخش جامعه برخورد می کنیم که قطعا در خانواده و اطرافیان حمایت می‌شود.
متأسفانه از ظرفیت رسانه در این موارد فقط برای اطلاع رسانی این خبر بد استفاده می‌شود، اما برای بالابرد سطح آگاهی، خیلی کم می‌بینیم که افراد پای کار بیایند.
برای کار فرهنگی نیازمند آموزش، حوصله و صبر و شروع از پایه در مدرسه و دانشگاه در ابعاد فرهنگی هستیم .

امید است که با بازنگری در قوانین مربوط و همین طور انجام کار فرهنگی، دیگر شاهد جنایت های این‌چنینی نباشیم./عدلنامه

نوشته مشابه

کشف بیش از ۹۱ میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

کشف بیش از ۹۱ میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

فرمانده انتظامی گیلان از کشف حجم قابل توجهی از نوشیدنی های قاچاق به ارزش بیش از ۹۱ میلیارد ریال در بازرسی از انبار یک شرکت در شهرستان رشت خبر داد. به گزارش گیلان صدر؛ سردار عزیزالله ملکی روز چهارشنبه با تشریح پیامدهای منفی قاچاق بر اقتصاد کشور، مبارزه با قاچاق...

چینی ها از بسته های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی استقبال کردند

چینی ها از بسته های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی استقبال کردند

یک هیئت تجاری خارجی از کشور چین با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و پیرامون انجام سرمایه گذاری در این منطقه به مذاکره پرداختند. به گزارش گیلان صدر؛ در این نشست رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با معرفی ویژگی های ممتاز جغرافیایی این منطقه...

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: همزمان با آغاز دهه حساب 100 امام و بنیاد مسکن 955 واحد مسکن روستایی با اعتبار بیش از هفت میلیارد ریال در مناطق مختلف گیلان به بهره برداری می رسد. به گزارش گیلان صدر و به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان...

مهار آتش سوزی خانه ویلایی در سلیمان داراب رشت

مهار آتش سوزی خانه ویلایی در سلیمان داراب رشت

حادثه آتش سوزی منزل مسکونی به ساعت 11:51صبح امروز دوشنبه 27 فروردین 1403 به مرکز فرماندهی آتش نشانی رشت اطلاع داده شد. به گزارش گیلان صدر: شهرام مومنی رییس سازمان آتش نشانی رشت گفت: با توجه به سازه های متراکم آن منطقه سریعا 8 خودروی اطفایی و آبرسان به محل...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

اخبار پربازدید

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.